ANNONS

Över 10 miljoner kronor på en dag - "förberett oss länge"

Magnus Kreuger, vd för Power
"På topp från morgon till kväll".

När Power slog upp dörrarna till sitt nya varuhus i Umeå klockan 07.00 på torsdagen, rapporterades en omsättning på 1,2 miljoner kronor redan under den första timmen. Då ringlade kön över 300 meter utanför butiken i handelsområdet Avion. Nu har siffrorna för hela premiärdagen sammanställts.

ANNONS

Den totala försäljningen uppgick till 10,4 miljoner kronor. Enligt företaget besökte över 8 500 kunder varuhuset under dagen, vilket gör öppningen till den tredje största för Power under året.

Vi är otroligt glada över det mottagande vi fått i Umeå. Att så många valde att komma förbi redan första dagen visar vilket starkt intresse det finns för Powers erbjudande, säger Magnus Kreuger, vd för Power Sverige.

Bland de mest sålda produkterna fanns MacBook Air, TV-apparater, AirPods, iPads och kaffemaskiner.

Vi har förberett oss länge för den här öppningen och det är fantastiskt att se resultatet. Stämningen i butiken var på topp från morgon till kväll, och vårt team gjorde ett fantastiskt jobb med att ta hand om alla kunder, säger Stefan Nyström, varuhuschef för Power Umeå.

Varuhuset i Umeå, som byggts om för miljoner kronor, ingår i Powers strategi att koppla samman fysisk butik och e-handel. Konceptet kallas "framtidens varuhus" och har ett fokus på onlinekunder, vilket bland annat innebär en dubbelt så stor "click & collect"-avdelning.

Strategin har testats tidigare. En ombyggnation i Stockholm för 15 miljoner kronor gav också en försäljning på 1,2 miljoner kronor under den första timmen.

Jag tror stenhårt på den fysiska butiken och det mervärde den erbjuder våra kunder, har Magnus Kreuger tidigare sagt om strategin.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se