Under den första timmen efter öppnandet registrerade butiken en omsättning på 1,2 miljoner kronor. Något rörelseresultat för öppningen har inte kommunicerats.
Stefan Nyström, varuhuschef på Power i Umeå, kommenterade morgonens händelser:
Vi har lagt ned otroligt mycket tid och kärlek i den nya butiken och det känns fantastiskt att äntligen få välkomna kunderna. Vår ambition har hela tiden varit att skapa en butik som inte bara erbjuder ett brett sortiment av produkter, utan också en inspirerande upplevelse för alla som kliver innanför dörrarna. Med ett modernt butikskoncept, kunnig personal och fokus på service vill vi bli det självklara valet för Umebor som vill handla hemelektronik. Öppningen är en riktig rivstart som ger oss bra medvind framöver.
Öppningen i Umeå följer elektronikkejans strategi att koppla samman fysiska butiker med e-handeln. Varuhuset på 2 100 kvadratmeter har byggts om för miljoner kronor enligt företagets koncept "framtidens varuhus".
Enligt Stefan Nyström är kopplingen till näthandeln central.
Det är många kunder som gillar att kolla hela sortimentet på vår hemsida och beställa till varuhuset. I den nya butiken har vi en dubbelt så stor click & collect-avdelning, sade Stefan Nyström inför öppningen.
Detta koncept testades tidigare vid en butiksöppning i Heron City, Stockholm, vilken innebar en investering på 15 miljoner kronor. Även där rapporterades en omsättning på 1,2 miljoner kronor under den första timmen.
Magnus Kreuger, vd på Power Sverige, uttryckte i samband med Stockholmsöppningen en tilltro till den fysiska handelns roll:
Jag tror stenhårt på den fysiska butiken och det mervärde den erbjuder våra kunder.
 
								