Search
Close this search box.
ANNONS

Över 1000 ansökningar till Ellos: "Inga planer på att stänga"

Anna Westlund, Creative Director på Ellos
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

"Första gången vi vänder oss till våra kunder".

ANNONS

Nu söker Ellos modeller bland sina kunder. Företaget förklarar att man på så sätt vill spegla så många olika kroppsformer, hårfärger, hudfärger och storlekar som möjligt på sin sajt.

LÄS ÄVEN: Hon ska få ut Ellos varumärken på världens marknadsplatser

Vi vill inkludera alla och vi vill att våra kunder ska kunna se sig själva i våra kampanjer, skriver Ellos på hemsidan.

Det här är första gången modeföretaget väljer att inte ta hjälp av modeller. Kampanjen heter Faces by Ellos och lanserades för 6 dagar sedan. Hittills har man fått in mer än 1000 ansökningar vilket Anna Westlund, Creative Director på Ellos, beskriver som "fantastisk respons".

Ellos vill inspirera alla kvinnor oavsett ålder, bakgrund eller kroppsform, och verka för att alla kvinnor ska känna sig välkomna hos oss. En del av detta innebär att modellerna som visar upp våra kläder i vår katalog eller i våra kampanjer behöver ha en variation i sitt utseende som representerar verkligheten och skapar igenkänning. Denna variation är många gånger svår att finna via traditionella vägar, säger Anna Westlund till Ehandel.

Detta är första gången vi vänder oss till våra kunder. Däremot har vi sedan ett år tillbaka bokat intressanta profiler och influencers som representerar våra värderingar för att få en större variation i utseenden.

LÄS ÄVEN: SMS:et som fällde Ellos – ”finns inga begränsningar”

Modeföretaget uttrycker att man kommer att vara noga med att svara alla sökande "utan undantag" och ge besked om huruvida man har gått vidare eller inte.

Varför söker ni endast efter kvinnliga modeller, och inte män och barn på samma sätt?

Vi är ett bolag som främst vänder oss till kvinnor och vår primära målgrupp är kvinnan mitt i livet. Det är vår utgångspunkt. Blir Faces by Ellos en framgång hoppas vi självklart att kunna utöka detta initiativ/koncept till våra andra affärsområden såsom män och barn, svarar Anna Westlund.

Tanken är att registreringen ska förbli öppen en längre obestämd tid.

Vi har inga planer att stänga anmälan. Det här kommer vara ett sätt för oss att boka modeller framöver, både till vår katalog och våra kampanjer, som ett komplement till hur vi bokar idag.

Vi kommer alltså att fortsätta arbeta med vanliga modeller men beroende på antal ansökningar så hoppas vi kunna boka en betydande större del av våra modeller via våra kunder framöver, avslutar Anna Westlund.

Dela artikeln: