PMS-semlan tog dem till nya nivåer: ”Exceptionellt stort”

"Försäljningen har fortsatt i hög takt efter".

Kosttillskottsföretaget Elexir Pharma satsade på att göra en lite annorlunda kampanj under årets fettisdag, som ägde rum i februari. Företaget släppte nämligen en PMS-semla, som var formad som en livmoder, tillsammans med influencern Alexandra Nilsson, tidigare känd som Kissie. Det rapporterar Influens.se.

LÄS ÄVEN: Effektivt tillskott i e-handlarens försäljning – på väg mot 80 miljoner

Annons

Syftet var att öppna upp samtalet kring ämnet PMS och samla in pengar till den ideella föreningen PMS-förbundet.

Vi vet både från människor i vår omgivning, samt våra kunder, att PMS och hormonell obalans fortfarande är tabubelagda ämnen som det behövs pratas mer om. Idén att skapa en semla baserades bland annat på att det konsumeras över 40 miljoner semlor om året i Sverige, och under själva fettisdagen äts hela sex miljoner. Så vi tänkte "varför inte ta den fikastunden i hemmet eller på arbetsplatsen och lyfta denna viktiga fråga?" säger Nils Lindgren, Marketing Manager på Elexir Pharma, till sajten.

Sen har det har nästan kommit att bli en tävling om vem som varje år kan skapa den mest unika semlan. Vi såg en fin möjlighet att haka på den trenden genom att släppa världens första PMS-semla, formad som en livmoder. Idén till att forma den till just en livmoder är för att det blev en naturlig koppling till kvinnliga hormoner, samt för att försöka sticka ut från mängden och skapa någonting som ingen har gjort tidigare och därmed öka chanserna att uppnå kampanjsyftet.

När företaget skulle välja strategi för kampanjen var det en prioritering att hitta vägar till att sprida budskapet i så många olika kanaler som möjligt, berättar Nils. Strategin visade sig vara en fullträff då PMS-kampanjen fick 16 genomslag i print, digitalt och radio. Nyhetsmedier som Expressen, Elle och P3 Morgonpasset uppmärksammade initiativet och även flera influencerprofiler som Felicia Aveklew, Linda Hallberg och Melina Criborn stöttade satsningen.

Kampanjresultatet blev minst sagt över förväntan. Totalt publicerade 20 influencers innehåll om semlan med ett totalt följarantal på över 3,1 miljoner följare, säger Nils och tillägger:

Genomslaget var exceptionellt stort, sett till liknande nyheters genomslag. Den gav en avkastning (ROI) på i snitt 2517 procent.

I kampanjen ingick även ett liveshoppingevent med Meds där Alexandra Nilsson pratade om PMS och lyfte Elexir Pharmas tillskott för hormonell balans WoHo. Sändningen gav snabbt effekt och tillskottet hamnade snabbt på tredjeplats på mest sålda produkter hos nätapoteket.

Under en dag såldes det lika många WoHo som under hela 2020 hos Meds, och försäljningen har fortsatt i hög takt efter kampanjperioden vilket är helt fantastiskt!

Annons

Vad gick ni efter när ni skulle välja en influencer inför denna kampanj?

Vi ville jobba med en stark talesperson och ambassadör som brann för kampanjens syfte, och valet av Alexandra Nilsson kändes självklart. Hon är en fantastisk ambassadör och viktig opinionsbildare. Hon har länge pratat om frågor som rör kvinnors hälsa, och vi ansåg därför att hennes medverkan skulle öka både trovärdigheten för kampanjen, men också möjligheten för semlan att faktiskt bli den isbrytare för samtalet kring PMS som vi hoppades på inför. När vi hörde av oss till henne brann hon dessutom verkligen för initiativet direkt.

PMS-semlan fanns hos Fabrique Nybrogatan i Stockholm och såldes slut flera dagar i rad, och vinsten från alla semlor donerades sedan oavkortat till PMS-förbundet.

Kommer ni att köra den här kampanjen varje år? 

Vi kommer absolut att fortsätta skapa liknande kampanjer. Vi är fortfarande ett bolag på uppgång och jobbar därför väldigt agilt med vår marknadsföring. Att skapa kampanjer likt PMS-semlan och få den publiciteten kring kampanjerna är därför ett grymt sätt för oss att både öka vår varumärkeskännedom och försäljning på längre sikt, avslutar Nils Lindgren.

Annons