Effektivt tillskott i e-handlarens försäljning – på väg mot 80 miljoner

"Ett mycket stort intresse".

I slutet av förra året kunde vi berätta att Elexir Pharma var på väg mot ett nytt rekord. Företaget hade sedan tidigare budgeterat för att nå en omsättning på 58 miljoner, men redan under hösten stod det klart att det målet skulle passeras med råge.

LÄS ÄVEN: På väg mot nytt miljonrekord: "Tagit ett rejält kliv framåt"

Annons

Nu kan vi avslöja att företaget sålde för 67 miljoner under 2020, vilket kan jämföras med 44,6 miljoner 2019. Samtidigt tog rörelseresultatet ett kliv uppåt och landade på 17,3 miljoner kronor, cirka 10 miljoner mer än året före.

Det finns ett mycket stort intresse från konsumentens sida att se över livsstil och näringsintag vilket vi så klart är mycket glada för. Vi tog ett rejält kliv framåt under 2020 på grund av en enorm laginsats, nya kompetenta medarbetare inom marknadsföring och produktutveckling, flytt till större lokaler vilket har gynnat oss internt, samt större satsningar på nya produkter, säger Jimmy Månsson, vd och grundare på Elexir Pharma, i ett pressmeddelande.

Bakom tillväxtkurvan, som pekat spikrakt uppåt i flera år, döljer sig även satsningar på marknadsföring. Företaget har bland annat gjort kampanjer med influencers som Alexandra Nilsson och Malin Gramer. Dessutom har företaget etablerat sig i Kina, där försäljningen också uppges öka stadigt.

I år räknar Elexir Pharma med fortsatt tillväxt. Planen är att komma över 80 miljoner i omsättning i år och att inom tre år passera milstolpen 200 miljoner.

Vi har stora planer och höga ambitioner för kommande år och har börjat detta år på ett fantastiskt sätt. Vi räknar med ännu en hög ekonomisk tillväxt efter 2021 års slut, avslutar Jimmy Månsson.

Elexir Pharma säljs hos e-handelsaktörer som Meds, Apotea och Apohem, men driver också en egen e-handel. Företaget grundades år 2000.

Annons