Rapunzel of Sweden sjunker: ”Vi har en 3-årsplan”

Blev tvungen till varsel.

Under 2019 sjönk både löshårsföretaget Rapunzel of Swedens omsättning och resultat. Försäljningen minskade med drygt 3 procent och summerades till 144 miljoner kronor. Samtidigt dök de redan negativa resultatsiffrorna ännu längre ner, från minus 15 miljoner kronor under 2018 till minus 23 miljoner i fjol. Det rapporterar Breakit.

LÄS ÄVEN: Hårbutiken får ny vd: “Ett fantastiskt svenskt varumärke”

Annons

Vi såg konsekvenser av att vi inte riktigt fick till utvecklingen i den takt vi hade behövt för att möta kundförfrågan. Man hade en investeringsperiod, sedan fick man inte riktigt den fart i försäljning man önskat och förutspått, säger Jenny Hansell, vd på Rapunzel of Sweden, till sajten.

Under fjolåret ska bolaget ha gjort en del digitala satsningar, bland annat på ett nytt affärssystem och en helt ny e-handelsplattform. Men i år ska pandemin gjort ett tydligt avtryck på bolagets verksamhet. Eftersom Rapunzel of Sweden importerar sina produkter främst från Kina har lagerpåfyllningarna inte gått som planerat.

Därför har man sjösatt ett besparingsprogram som bland annat har inneburit både varsel och permitteringar.

Rent generellt har vi sett över alla de kostnadsposter vi har, det är många mindre delar. Vi har behövt vara tuffa och våga tacka nej till kostnader som inte är nödvändiga, säger Jenny Hansell.

Men under det andra kvartalet 2020 ska e-handelsförsäljningen gjort ett lyft, speciellt i Tyskland. Idag står e-handelsverksamheten för 85 procent av den totala omsättningen. Norden och Tyskland är Rapunzel of Swedens största marknader men företaget finns i 70 länder.

Under 2020 har löshårsaktören fokuserat på produktutvecklingen, med fokus på det egna varumärket.

Vi har återhämtat oss i den digitala kanalen, men vi har fortsatt utmaningar i salongerna, säger Jenny Hansell och avslutar med:

Vi har en 3-årsplan för att driva både tillväxt och förbättrat resultat.

Annons

Annons