Rebecca Stella fälls för naken hud – ”följarna ska gissa”

Avstår från kommentar.

Den första december 2019 publicerade Rebecca Stella Simonsson, känd som programledare och influencer, en bild på sin Instagramkanal. Bilden publicerades i marknadsföringssyfte inför Rebeccas nya produktlansering i den egna webbutiken Rebeccastella.com, något som vi också har rapporterat om.

LÄS ÄVEN: Över 500 order på 15 minuter – ”fått sinnessjuk respons”

Annons

Men Instagram-bilden var alldeles för provocerande, tyckte personen som anmälde Rebecca Stella till Reklamombudsmannen.

Reklamen är könsdiskriminerande. Bilden är objektifierande genom kvinnans kroppsspråk och undergivna kropps­håll­ning på marken, samt gen­om att hon visar mycket naken hud. Att vätska hälls över hennes bröst och ansikte förstärker ett väldigt sexuellt intryck som ofta syns inom porrbranschen.

Tanken är att följarna ska gissa vad för ny skönhetsserie hon ska släppa men detta kan göras utan dessa sexuella och sexistiska uttryck, skriver anmälaren till RO.

Reklamombudsmannen gav Rebecca Stella möjlighet att yttra sig i fallet, men hon valde att inte kommentera anmälningen. RO summerar att det faktiskt finns en viss frihet för annonsörer som marknadsför parfymer och andra hudnära produkter "att visa lättklädda kroppar". Men konstaterar samtidigt att hon genom sin klädsel, pose och vattnet som strilar över henne, framställs som ett sexobjekt.

LÄS ÄVEN: Rebecca Stella sålde slut på 20 minuter: ”Vill gråta”

Intrycket förstärks genom spegelbilden i bakgrunden. Det finns inga uppgifter i reklamen, vare sig genom bild eller text, som visar produkter som har en koppling till hur kvinnan framställs.

Framställningen av kvinnan som sexobjekt är därför nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskrimine­rande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler, skriver Reklamombudsmannen.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!