Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Rejält tapp för skönhetsjätten - som gör miljonförlust

Einar Øgrey Brandsdal, vd för Brandsdal Group
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Backar för första gången i Sverige.

ANNONS

Den norska e-handlaren och skönhetsaktören Cocopanda har släppt sina siffror för 2022 i Sverige. Företaget har rapporterat en stark tillväxt från år till år, men under fjolåret backade e-handlaren för första gången på den svenska marknaden.

LÄS ÄVEN: Cocopanda signar drömvarumärket – ökar i alla länder

Omsättningen för 2022 stannade på 231,5 miljoner kronor. En minskning med 18 procent jämfört med föregående års 282,7 miljoner.

2022 har varit ett år med negativ tillväxt till stor del driven av minskade restriktioner med anledning av covid-19 och förändrade handelsmönster, skriver bolaget i sin årsrapport.

Ingen betydande risk

Samtidigt visar Cocopanda, som ägs av Brandsdal Group, upp ett resultat, efter finansnetto, på -12,3 miljoner kronor. Att jämföra med en vinst på 4,4 miljoner 2021.

Och e-handlaren ser fortsatta utmaningar i förändrade handelsmönster, men också när det kommer till rådande inflation och den försvagade svenska kronan.

Cocopanda Sweden köper in sina varor i euro, och har därmed en finansiell risk förknippad med att försäljning sker i svenska kronor till slutkunder. Denna situation övervakas av ledningen, men vi ser ingen betydande risk för verksamheten, skriver man i rapporten.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!