Search
Close this search box.
ANNONS

Rekordaffären kan rasa ihop - myndigheter sätter stopp

Phil Spencer, vd för Microsoft Gaming
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Skulle kunna skada konkurrensen".

ANNONS

I början av förra året meddelade Microsoft att de hade för avsikt att köpa dataspelsjätten Activision Blizzard för nästan 69 miljarder dollar. Den största affären någonsin i spelbranschen.

Men frågan är om den blir av. Den är nämligen satt under hård press efter att amerikanska FTC dragit Microsoft till domstol för att stoppa den, EU utfärdat sina reservationer och den brittiska konkurrensmyndigheten CMA kommit med invändningar.

De menar nämligen att affären riskerar att hämma konkurrensen inom molntjänster för spel och snedvrida konkurrensen för konsolspel.

Vårt jobb är att se till att spelare i Storbritannien inte fastnar i korselden mellan globala affärer, som på sikt skulle kunna skada konkurrensen och resultera i högre priser, färre valmöjligheter och mindre innovation. Vi anser att så kan vara fallet här, säger Martin Coleman, en av de oberoende experterna som undersökt affären hos CMA, i ett uttalande.

Microsoft skapar och publicerar spel, samt säljer spelkonsoler under sitt varumärke Xbox. Och det är under detta paraply som Activision Blizzard skulle hamna. Activision Blizzard äger stora spelserier som Call of Duty, Overwatch, World of Warcraft och Diablo - och det är framför allt det förstnämnda som ställt till med oreda.

Xbox-konkurrenten Playstation, som ägs av Sony, är nämligen allt annat än glada över att potentiellt mista tillgången till Call of Duty över tid. Även om Microsoft säger sig ha erbjudit Sony ett avtal, som sträcker sig tio år framåt gällande just Call of Duty, som toppar listorna år ut och år in.

Sista ordet inte sagt

CMA har också föreslagit en rad åtgärder, för att affären ska godkännas. Däribland att Call of Duty helt enkelt knoppas av och inte ingår i förvärvet. Ett annat förslag är att stycka upp Activision och Blizzard och sälja en, eller båda, parter.

Microsoft säljer, utöver via återförsäljare, sina spel, tillbehör och konsoler via egen e-handel. Dessutom skulle en eventuell affär ge dem tillgång Activision Blizzards PC-app, där spelare kan köpa och köra spel ur tidigare nämnda serier.

Men nu är affären alltså ordentligt i gungning, om inte parterna når en överenskommelse.

Vi har har skickat in en förklaring på hur våra invändningar skulle kunna lösas och bjudit in parterna att skicka sina synpunkter och förslag, säger Martin Coleman.

LÄS ÄVEN: Microsoft budar 624 miljarder på kritiserade konkurrenten

Dela artikeln: