Ryggsäckshandlaren vänder till minus: “Hållt uppe prisbilden“

Även under Black Friday.

Den svenska ryggsäckstillverkaren Uswe rapporterar nu siffrorna från det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, oktober till december.

Vi har tidigare berättat hur Uswe trotsar marknaden men så är inte riktigt fallet i slutet av 2023.

Annons

Vi har rapporterad en positiv EBITDA under de senaste två kvartalen, men vi når inte upp till den målsättningen under tredje kvartalet (oktober-december) då EBITDA uppgår till -1,4 miljoner kronor. Ser man till räkenskapsårets första nio månader (april-december) har vi fortsatt en positiv EBITDA, kommenterar företagets vd Jacob Westerberg.

Omsättningen för julhandelskvartalet landade på strax över 29 miljoner kronor, vilket var ett hårfint tapp mot året innan.

Under det innevarande räkenskapsåret har vi jobbat aktivt med att hålla uppe prisbilden på våra produkter och vi har i största möjliga mån sålt till normalpris i vår egen e-handel. Vi har fortsatt denna inriktning också under det tredje kvartalet (oktober till december), trots att perioden omfattar såväl Black Friday som julförsäljning. Det har i perioden inneburit en lägre försäljning till konsument jämfört med föregående år.

Försäljningen till distributörer och återförsäljare rapporteras dock ha ökat under perioden.

Intresset för våra produkter växer snabbast i Nordamerika och vi har under året signerat avtal med två nya distributörer i USA samt en i Kanada, kommenterar Jacob Westerberg.

LÄS ÄVEN: Efter USA-förvärvet – kraftig tillväxt och vändning till lönsamhet

Annons