Det amerikanska varumärket för outdoorkläder, Patagonia, är ett av världens mest populära inom sin nisch. De har även stor närvaro i Sverige, via såväl återförsäljare som egen butik och e-handel.
Och nu vet vi, delvis i alla fall, hur det går för dem i vårt avlånga land. Det svenska bolaget, Patagonia Sweden AB, har nämligen redovisat sina siffror för verksamhetsåret 2022/2023, som avslutades sista april.
Där kan vi se att omsättningen ökade ordentligt från 5,9 till 9,9 miljoner kronor. Dessutom drog resultatet iväg från 355 955 till 986 917 kronor.
Bolaget öppnade i april 2023 en butik i Stockholm. Försäljning i denna, liksom internfakturering av kostnader i samband med öppnandet, förklarar ökningen i omsättning jämfört med föregående år, skriver bolaget i årsredovisningen.
Siffrorna avslöjar alltså sannolikt inte B2B-verksamheten ut mot återförsäljare. Istället är det intäkterna från den egna butiken, samt marknadsföringsstöd till andra koncernbolag, som redovisas.
LÄS ÄVEN: Grundaren skänker bort Patagonia: ”Tar det på blodigt allvar”