Så halverade Twistshake sina leveranskostnader

Så sparade den svenska e-handeln inom bebissegmentet tusentals kronor.

Twistshake är ett svenskt bolag från Västerås. Den egenutvecklade och snillrika nappflaskan, vars idé kom när grundaren Vienar Roaks var barnvakt åt sin kusin. Nappflaskan var den första produkten, den lanserades i april 2015 till Sverige och övriga nordiska länder. Samtidigt började företaget med e-handel och de har sedan dess alltid haft ett globalt fokus.

För att kunna fortsätta sin tillväxtresa på ett lönsamt sätt behövde de överge sina egenutvecklade system.  Twistshake satsar nu istället på ett system istället för flera. Det nya systemet kombinerar lager- och transportadministration.

Annons

De menar att genom att dra ner på antalet system har de lyckats uppnå en kostnadsbesparing på 50 procent samt att de nästintill har eliminerat felskickade paket. Därtill har Twistshake ökat produktiviteten i e-handelsplocket med 80 procent, då plock och pack går snabbare och de därigenom inte behöver ha lika mycket folk på golvet i lagret.

Valet föll på IMI:s webbaserade lager och transportadministrationssystem som enligt IMI  är helt unikt på marknaden, genom att kombinera lagerhantering och transporthantering i samma system.

Det fanns en komplexitet i Twistshakes verksamhet då de behövde ha ett system som klarade av att hantera flera olika typer av försäljningskanaler och ordrar utöver e-handel. Därtill behövde systemet vara flexibelt för att stötta Twistshake under den inslagna tillväxtresan både i nuet och in i framtiden, säger Karin Hoflund, marknadschef IMI.

Genom att gå från flera system till ett kunde vi halvera kostnaderna. Kombinationen av WMS och TMS i samma system har utöver en kostnadsbesparing gett oss bättre träffsäkerhet och färre problem med leveranser samt en förbättrad leveransbarhet, säger Martin Åström, Chief Operating Officer på Twistshake.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!