Så hanterar NA-KD avbrutna samarbeten – säljer och donerar

"Inte hållbart att kassera plagg".

Influencer marketing är ett marknadsföringskoncept som ofta hyllas och som ger många företag stor avkastning. Ett sätt att jobba med influencers är att låta en profil designa produkter enligt sin stil och tycke, så att företaget sedan ska kunna sälja produkterna som influencern "satt sitt namn på".

Vi har sett många exempel på den sortens samarbeten, och ett som vi bland annat har rapporterat om är Bianca Ingrossos kollektion för Nelly.com som sålde slut samma dag.

Annons

Solskenshistorier på detta tema har vi hört många gånger förr. Men vad händer när ett signat samarbete avbryts när arbetet med kollektionen redan är påbörjat?

Rutinerna skiljer sig givetvis från företag till företag, och alla kontrakt ser olika ut. Därför ser konsekvenserna olika ut för parterna. Men nyligen har vi kunnat skåda hur modehandlaren Na-kd, som löpande genomför den sortens samarbeten med influencers, hanterar en sådan situation.

Sherihan Abdulle, med artistnamn Cherrie, valde nämligen att avbryta sitt designsamarbete med Na-kd i slutet av förra året när modeföretaget hamnade i en stor kritikstorm på sociala medier. Men trots detta släppte e-handlaren en del av de plagg som Cherrie ska ha designat till försäljning på sajten.

Något som Cherrie påstår att hon inte ska ha godkänt, fått veta i förväg eller som hon ska få någon ersättning för. Det ska hon ha meddelat i ett inlägg på Instagram som nu verkar vara borta, men som både Bloggbevakning och flertalet kommentarer på Na-kd:s profil hänvisar till.

Alla produkter har legat på vår sajt sedan i maj, detta är ingenting som skett nu, ett år senare, utan de publicerades på vår hemsida i samband med att Cherrie och hennes management-team signerat vårt avtal, säger Sarah Krusell, Brand Director på Na-kd, till Ehandel och tillägger:

Det stämmer inte att Cherrie inte skulle ha haft kännedom om detta, i och med att det är just det som berörs i avtalet som hon själv signerat. 

I Na-kd:s kommentarsfält har det som nämnt dykt upp flera ifrågasättande och upprörda kommentarer, som undrar varför företaget "stjäl andras designs". Något som Na-kd besvarar på följande sätt:

Vi har kontaktat såväl Cherrie som hennes management angående detta. I samband med att hon valde att avsluta vårt samarbete gav hon oss också tillåtelse att sälja plaggen som redan var i produktion och som vi inte kunde cancellera under vår egen label då det verkligen inte är hållbart att kassera plagg.

Annons

Just detta var en punkt som diskuterades särskilt i mailkonversationen med Cherries representanter och som står i avtalet som sedan signerades av Cherrie. De plagg som det redan stod hennes namn på kom vi överens om att donera och att vi skulle ta kostnaden, vilket vi också har hedrat.

Enligt Na-kd kom man alltså överens om vad som skulle ske med de plagg som redan hade börjat produceras, när Cherrie valde att avsluta samarbetet. Spelreglerna ska, enligt modehandlaren, ha diskuterats och preciserats i avtalet som Cherrie har skrivit under.

Det är tråkigt att höra att det verkar ha blivit något missförstånd och vi har som sagt kontaktat såväl Cherrie som hennes representanter från skivbolaget för att skyndsamt reda ut eventuella frågetecken om avtalet under morgondagen, fortsätter Na-kd och avslutar med:

I väntan på att alla berörda parter får chans att reda ut detta missförstånd har vi valt att stänga av kommentarsfältet.

Warner Music, som är Cherries skivbolag, bekräftar att parterna hade kommit överens om att plagg med Cherries namn skulle skänkas till välgörenhet och att övriga produkter skulle säljas hos modeföretaget. 

Plaggen från kollektionen som nu finns till försäljning är utan Cherries namn och Na-kd har inte begått något avtalsbrott genom att sälja dessa, skriver Camilla Bjering von Zweigbergk på Warner Music, till Expressen.

Annons