Så mycket ökade e-handeln under Black Friday

Och det köpte svenskarna mest av.

Hut gick det för e-handeln under Black Friday och Black Week? Det har Klarna tagit reda på och som hanterar runt hälften av alla onlineköp i Sverige.

Resultatet: Näthandeln växte totalt med 4 procent under hela Black Week, jämfört med förra året – med en peak under söndagen (+8 procent).

Annons

De mest sålda produktkategorierna under veckan – jämfört med en vanlig dag – var sport- och fritidsprodukter, elektronik och smycken och accessoarer.

Den totala nätförsäljningen under Black Friday och Cyber Monday ökade samtidigt med 6 respektive 3 procent, jämfört med i fjol.

Våra siffror visar på en tillväxt under hela Black Week med en peak under söndagen. I en kontext då fler håller hårdare i plånboken beror sannolikt försäljningsökningen i näthandeln på den ökade prismedvetenhet vi ser hos svenska konsumenter. Många har insett fördelarna med att koncentrera sina planerade inköp till veckan för att spara pengar, inte minst julklappar. Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende.

LÄS ÄVEN: Black Friday på nätet är inte död: “Försäljningen ökade 755 procent”

Annons