ANNONS

Så ska SNS komma tillbaka - "bara att börja om från början"

"Ska lämna över till Footlocker och Zalando".

Efter en turbulent tid med en uppmärksammad konkurs i januari har det ikoniska skobolaget Sneakersnstuff (SNS) återuppstått. Medgrundaren Erik Manzano Fagerlind är tillbaka som vd med nya tyska ägare i ryggen. Nu väntar en total omstart med siktet inställt på lönsamhet redan i slutet av året. Det skriver Di.

LÄS ÄVEN: Här är SNS nya ägare - grundaren tillbaka som VD

ANNONS

I början av året gick SNS AB, bolaget bakom det globalt erkända varumärket Sneakersnstuff, i konkurs. Efter en intensiv budgivning förvärvades hela rörelsen, inklusive immateriella rättigheter och dotterbolag, av det tyska investmentbolaget Reziprok. För att leda det nya bolaget, Worldwide Sneakers AB, har man rekryterat en av de ursprungliga grundarna: Erik Manzano Fagerlind.

Han beskriver uppdraget som en fullständig nystart.

Man tar över ett varumärke som är ganska sargat. Det finns inga avtal, inga hyresavtal, kontorsavtal, fraktavtal eller avtal med leverantörer. Det är bara att börja om från början, säger Erik Manzano Fagerlind till sajten.

Erik Manzano Fagerlind och Peter Jansson grundade Sneakersnstuff 1999 med en första butik på Södermalm i Stockholm. Bolaget växte till att bli en internationell gigant inom sneakerkulturen med butiker i metropoler som New York, Tokyo och Paris. År 2018, när sneakertrenden nådde sin kulmen, förvärvade norska riskkapitalbolaget FSN Capital en majoritetsandel.

Här kan du läsa om SNS resa, berättad av Erik Manzano Fagerlind: Sneakersnstuffs galna väg till 870 miljoner

Men marknaden förändrades. En kombination av pandemi, stigande räntor och en ny generation konsumenter med andra köpbeteenden skapade en tufft retailverklighet.

Det skapade ett helt nytt affärsklimat där det blev överetablerat med aktörer, säger Erik Manzano Fagerlind.

Han lämnade själv bolaget 2022 efter oenigheter kring den strategiska inriktningen. Enligt honom var den tidigare kostnadsmodellen ohållbar.

Jag tror att man drev det för brett, för kommersiellt, säger han om perioden som ledde fram till konkursen.

Nu är Erik Manzano Fagerlind tillbaka med en tydlig plan för framtiden. Och hans beslut om att återvända var enkelt.

Jag ville inte lämna SNS från början.

Den nya strategin innebär en återgång till bolagets ursprung. Utbudet ska minskas och bli mer noga utvalt, med fokus på att bygga upp SNS som en destination och ett starkt varumärke, snarare än att bara sälja produkter.

Vi sätter sneakers i kontext för en ny generation genom att para ihop dem med subkulturer runt musik, konst och basket. Vår roll är att introducera och skala upp nya trender. När en trend är stor, då ska vi lämna över till de stora aktörerna, som Footlocker och Zalando, säger Erik Manzano Fagerlind.

Butikerna i Stockholm, Paris, Berlin och London är kvar och nästa steg är att återöppna i New York. Expansionsplaner finns för fler butiker i Europa och på sikt även globalt.

Även om det kommer att ta tid att få verksamheten att bli självbärande, är målen högt satta.

Erik Manzano Fagerlind uppskattar att bolaget kan omsätta mellan 70 och 90 miljoner kronor under årets sista kvartal, med en målsättning att nå svarta siffror på sista raden under samma period.

För 2026 är siktet inställt på en kvartalsomsättning runt 90 till 100 miljoner kronor. Detta ska uppnås genom kraftigt sänkta kostnader i hela organisationen.

De nya ägarna, Reziprok, beskrivs som långsiktiga och pragmatiska. Deras fokus är att bygga ett hållbart och lönsamt företag.

Vi ser fram emot att, tillsammans med Erik och SNS-teamet, bygga en hållbar framtid som hedrar deras arv samtidigt som vi driver nästa era av innovation inom sneakerkulturen, säger Marcus Willand, vd på Reziprok.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se