Så väljer du rätt 3PL – expertens bästa tips: ”Håll prisfokus”

Det ligger en pallplats på i snitt per månad.

Vad ska du med nystartad e-handel tänka på när du väljer 3PL. Alltså, dags för långt och svårt ord, en tredjepartslogistik-aktör?

Det reder vi ut med experten Staffan Bååth, medgrundare av Kalmarföretaget Logistified, ett konsultbolag, specialiserat på 3PL.

Annons

En 3PL:are lagrar dina e-handelsgrejer, så du slipper fixa ett eget lager med egen personal. De hämtar även dina grejer och kör till lagret, ofta från en hamn på västkusten. Och sedan har de i regel avtal med fraktbolag som kör ut grejerna till dina e-handelskunder.

Betydande 3PL-kluster i Sydsverige

3PL-aktörerna ligger främst i södra Sverige, i städer som Göteborg, Helsingborg, Halmstad, Kalmar, Nybro och Jönköping. I Borås återfinns den större aktören Borås Expresspack, medan Brings 3PL-lösning Shelfless har lager i Habo, utanför Jönköping och i Ängelholm, strax norr om Helsingborg. I och runt Storstockholm hittar vi förstås också flera 3PL-lager.

LÄS ÄVEN: De skulle styra upp logistiken – nu radar e-handlarna upp sig

När du börjar nå 100 order per månad kan du börja överväga 3PL, enligt Staffan Bååth, så att du kan fokusera på din försäljning.

Många vill inte plocka och packa själva. Det tar för mycket tid från annat, konstaterar Staffan Bååth.

Så mycket kostar en pallplats

Sedan gäller det att hitta den billigaste aktören, även om priserna redan är hårt pressade. 3PL-konkurrensen är hård, enligt Staffan Bååth.

En pallplats kan kosta mellan 30 och 50 kronor i månaden. Större e-handlare kan få mängdrabatter, vilket gör det billigare ju mer de lagrar.

Sedan ska du tänka på ungeäfr samma sätt som när du ska anlita en hantverkare: Ta in offerter från flera 3PL:are. Jämför offerterna och börja förhandla. Kanske kör du en offertomgång till? Ja, det hela påminner lite om att förhandla bostadsränta med din bank.

Annons

Tjäna på mängdrabatten

När du väl har dina grejer på 3PL-lagret är det viktigt att hålla nere kostnaderna. Låt dem inte stå för länge, betonar Staffan Bååth. För då kan det bli dyrt. Det är med andra ord viktigt att ha bra omsättningshastighet på dina produkter. Anledningen: 3PL-företagen tjänar i regel mest pengar på att ha dina grejer i lager, alltså per lagerplats.

Samtidigt har 3PL:arna en USP när det kommer till förmånliga fraktavtal.

Små e-handlare kan också dra nytta av 3PL-aktörernas volymrabatter, som bygger på att de har mycket i lager helt enkelt. Stora logistikföretag som DHL, Schenker och Postnord ger ofta alla e-handlare som har dina grejer på ett 3PL-lager mängdrabatt, säger Staffan Bååth.

Spara mer med stora paket

En annan huvudregel är att ju större paket du har, desto större är 3PL-nyttan. Om du skickar grejer i brevförsändelser minskar följaktligen ditt 3PL-behov.

Det kan bli dubbelt så dyrt om du själv ska förhandla fram ett fraktavtal med ett logistikbolag, gällande frakt för större paket, exempelvis möbler. Ju större paket ju billigare är det att låta en 3PL-aktör sköta din frakt.

En annan fördel är att man kan skala upp sin verksamhet snabbt, utan att behöva byta lager. 3PL:arna har generellt kapacitet att hantera väldigt stora volymer.

3PL:s mörkersida

Baksidan med 3PL är att man kan förlora mycket kontroll över sitt logistikflöde.

3PL-partnern har också valt ett it-system som inte kanske inte alltid är kompatibelt med ditt eget system. Så en bra idé är att även jämföra vad de olika aktörerna har för system.

Direktlina till lagerjobbare

Det är också viktigt att kommunikationen fungerar med det företag som du anlitar. Se till att ha exempelvis ha en direktlina till någon som jobbar nere på 3PL-lagret.

Det är också fota fördelaktigt att ha en partner som är lokaliserad nära dig, för bättre kontroll och kommunikation, avslutar Staffan Bååth.

Staffans bästa tips för ett lyckats 3PL-val

  1. Pris: Börja med att söka efter det lägsta priset och be om flera offerter. Det är alltid nummer ett om du driver en nystartad e-handel.
  2. It-system: Kontrollera att 3PL-partnerns system fungerar väl med dina egna.
  3. Kommunikation: Vikten av god kommunikation och uppsatta serviceavtal (SLA) för att undvika konflikter.
  4. Kompabilitet: Välj en 3PL:are som förstår dina behov och kanske som också är belägen i din geografiska närhet, för att underlätta kommunikationen och produktkontrollen.
  5. Anpassningar: Förstå att speciallösningar kan behöva anpassas eller tas bort, för att passa in i en mer standardiserad process hos 3PL:aren. I värsta fall behöver du byta it-system, men ofta går det att hitta lösningar som passar alla e-handlare.

Annons