Sålde för 3 miljarder på ett kvartal: ”Investerar 180 miljoner”

Satsar på e-handeln.

På tre månader, under det tredje kvartalet, hade sportkedjan XXL en tillväxt på 14 procent och slog 2,8 miljarder norska kronor i omsättning. Det motsvarar runt 2,6 miljarder svenska kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) ökade med 52 procent och summerades till 413 miljoner norska kronor.

LÄS ÄVEN: XXL tillbaka på banan – omsatte 550 miljoner online

Annons

Den jämförbara försäljningen ökade med tio procent och drevs främst av en stark utveckling i Norge, där omsättningen ökade med 21 procent och landade på 1,3 miljoner.

Totalt finns bolaget på fem marknader idag. Sverige är det land som har ökat mest, bortsett från XXL:s hemmamarknad. Omsättningen landade på 827 miljoner norska kronor, alltså 782,5 miljoner svenska kronor, vilket är en tillväxt på 12 procent jämför med samma period i fjol.

De begränsningar som införts av de norska myndigheterna i samband med Covid-19, inklusive resor till Sverige för norska medborgare, har fortfarande en inverkan på de tre butikerna i Sverige. Dessa butiker ligger nära den norska gränsen och är starkt beroende av kunder från Norge. Där upplevde vi en försäljningsminskning på över 70 procent, skriver bolaget i rapporten.

I Österrike låg tillväxten på 11,7 procent och omsättningen uppgick till 138 miljoner. Finland sprängde äntligen 500-miljonersvallen och landade på totalt 506 miljoner norska kronor under kvartalet. Det är en tillväxt på nära tre procent. I Danmark sjönk däremot försäljningen med drygt 35 procent och summerades till 6 miljoner.

LÄS ÄVEN: XXL lämnar över paketutlämningen till en robot

Under årets första och andra kvartal öppnade XXL en butik i Norge, en i Sverige och två i Österrike. Under det fjärde kvartalet kommer bolaget att öppna ytterligare en butik i Österrike.

I linje med den befintliga tillväxtstrategin kommer XXL att fortsätta att investera i nya och befintliga butiker, infrastruktur samt på IT och e-handelsplattformen. Alla utgifter gällande investeringarna förväntas att uppgå till cirka 150 till 180 miljoner norska kronor.

Man räknar med att öppna tre till fem nya butiker årligen, främst i Österrike och Sverige. Företaget meddelar även att man har bestämt sig för att minska ytan i flera av sina befintliga enheter.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!