Sammanslagningen kostade på – Elevens resultat gör miljontapp

"Uppstått en del one off-kostnader".

De senaste åren har varit intensiva för e-handelsföretaget Eleven. Företaget köpte upp branschkollegan Nordic Web Trading och deras e-handel Nordicfeel, varpå de båda företagen slogs ihop. I dag har båda nätbutikerna fått nya utseenden och bakom kulisserna har två lager slagits ihop till ett. Samtidigt har företagen genomgått en omorganisation.

LÄS ÄVEN: Eleven vill flytta lagret och ge Nordicfeel ett nytt sortiment

Annons

Inte direkt några billiga åtgärder, visar det sig nu. I Elevens bokslut, som rör verksamhetsåret 1 april 2018 till och med 31 mars 2019, står det klart att företagets omsättning under året gick från drygt 105 till drygt 100 miljoner kronor. Det kan jämföras med 123,7 miljoner för verksamhetsåret 2016/2017.

Förra året sjönk dessutom Elevens resultat från minus 10,5 till minus 19,7 miljoner kronor.

"Lönsam tillväxt framåt"

De försämrade siffrorna beror på sammanslagningen av Eleven och Nordicfeel, berättar företagets tillförordnade vd Marcus Johansson.

I en sådan merge uppstår "one off"-kostnader som är naturliga, exempelvis lagerflytt, organisationsförändringar med mera. Samtidigt görs viss flytt mellan juridiska enheter. Vi har även valt att skala av en del olönsam omsättning för att bygga ett starkare bolag framåt, säger han till Ehandel.

Ledningen för den numera sammanslagna skönhetsgiganten har tidigare meddelat att planen är att de båda bolagen tillsammans ska nå en omsättning på en halv miljard. Och Marcus Johansson ser med tillförsikt på framtiden.

Vi har haft en fin utveckling sedan slutet av förra året. Vi står rustade med ett fantastiskt team som varje dag jobbar för att erbjuda våra kunder skönhet online. Jag ser ett hållbart bolag med lönsam tillväxt framåt.

LÄS ÄVEN: Bakom kulisserna: Eleven och Nordicfeel - att sälja samma varor på två sajter

Annons
Annons