Förra året kunde vi berätta att Tradera under en söndag i slutet av augusti hade kraschat. Följden blev att sajten låg nere några timmar under söndagskvällen och auktioner fick skjutas upp till dagen efter. Detta var något som många säljare upprördes av, då de menade att färre personer budar på en måndag än på en söndag och att de därmed fick mindre pengar för sina uppskjutna auktioner, som alltså istället slutade på måndagskvällen.
LÄS ÄVEN: Tradera-säljare rasar efter att sajten legat nere
Tradera försvarade sig dock med att de inte kan kompensera för den typen av pÃ¥stÃ¥tt uteblivna inkomster och förklarade det inträffade med att det vid tillfället var lönehelg.Â
LÄS ÄVEN: Tradera om nedtiden: Kan inte kompensera för uteblivna intäkter
Fadäs i repris
Men nu har samma sak inträffat igen. Under förra helgen, som alltså var augustimånadens sista, tillika lönehelg. Återigen hade Tradera mycket trafik, sajten gick ned och auktionerna fick skjutas upp en dag. Och på nytt klagar vissa säljare på uteblivna inkomster.
- Tradera tar knappast något ansvar för de minskade intäkterna som blir konsekvensen för privatpersoner och företag när deras sida kraschar. Väldigt dåligt tycker jag, skrev exempelvis en person i ett tips till Ehandel.se.
Vi kontaktade Tradera för att fråga dem varför problemet fortsätter att inträffa just sista helgen i augusti.
- Sista helgen i augusti är populär därför att det är typiskt den helg hösten drar igÃ¥ng pÃ¥ riktigt. Man har kommit hem frÃ¥n semestern, skolan har börjat och man inser vad barnen vuxit ur och vad som behövs köpas. Man rensar ut i förrÃ¥den. Därför blir det snabbt full fart pÃ¥ Tradera, säger Sofia Hagelin, pressansvarig pÃ¥ Tradera till redaktionen.Â
Har ni gjort något för att undvika nedtid även i år?
- Vi har under vÃ¥ren flyttat hela Traderas sajt till Google Cloud för att bättre kunna parera vid belastningstoppar. Efter migreringen till Google Cloud ökade vi kapaciteten för att kunna dubbla vÃ¥r listnings- och handlingshistorik. Det innebär att vÃ¥ra kunder numera har 120 dagars handlingshistorik istället för 60 dagar, vilket har varit en efterfrÃ¥gad tjänst under lÃ¥ng tid. Kombinationen med dubbelt sÃ¥ mycket lagring av handlingshistorik och en väldigt hög trafik i söndags gjorde att Traderas sajt lÃ¥g nere i 34 minuter kl 21:26 - 22:00, säger hon och fortsätter:Â
- Vi på Tradera jobbar stenhårt för att sånt här inte ska hända. Tradera har ett mycket komplicerat system med både transaktioner, betalningar och frakter som arbetar i realtid. Så det är många olika system som påverkas vid hög trafikbelastning. Just nu pågår fintrimning av vår autoskalning på Google Cloud, och när det fungerar så kan Tradera få tillgång till precis den kapacitet vi behöver vid belastningstoppar. På så sätt ska det som skedde i söndags inte behöva hända igen.
Söndagarnas dominans minskar
Däremot menar Sofia Hagelin att det generellt är omöjligt för Tradera att veta om en auktion hade gett ett bättre resultat för säljaren på en söndagkväll än på en måndagskväll.
- Det är alltid jättesvårt att säga i efterhand om säljaren skulle ha fått mer trafik en annan dag. Även om söndagar är en av de mest populära dagarna i veckan, så är den trenden inte lika tydlig som den har varit tidigare. Folk handlar mer hos oss på veckodagarna också, jämfört med hur det var för några år sedan.