Singles Day delar handlarna: ”Riskerar vattna ur konceptet”

"Vi annonserar mer på Tinder än normalt".

Imorgon är det dags för Singles Day eller Singlarnas Dag. Det är från början en kinesisk sentida högtid och shoppingdag, med stort fokus på e-handel, som infaller den 11 november varje år. I början av 90-talet så etablerades Singles Day i Kina i syfte att uppmärksamma alla landets singlar och att ingjuta hopp och stolthet i att vara singel.

Med tiden började även kinesiska handlare att utveckla dagen till en kommersiell högtid – för att rikta erbjudanden mot just singlar, och inte minst unga singlar. Dagen har även kommit att bli väldigt inriktad på onlinehandel globalt.

Annons

LÄS ÄVEN: Forskare: Så mår black friday – ”Allt mer ifrågasatt”

Det skulle dock dröja ganska många år innan Singles Day nådde Sverige. Svenska handlare, i synnerhet stora hemelektronik-handlare, introducerade shoppingdagen 2017. Precis som under Black Friday i slutet av november så kretsar Singles Day främst kring reor och andra erbjudanden – mot breda grupper.

Singles Day skapades redan på 90-talet som en motvikt till Alla Hjärtans Dag, för att alla skulle ges ett naturligt tillfälle att kunna handla något till sig själv till ett bra pris. 2017 var Elgiganten först i Sverige med att importera högtiden och sedan dess har intresset för Singles Day vuxit starkt på den svenska marknaden, säger Camilla Everberg, Head of Marketing & e-Commerce, till Ehandel.

Annonserar mer på Tinder

Hon berättar vidare att Singles Day medför andra typer av kampanjer än under exempelvis Black Friday. I marknadsföringen satsar Elgiganten på en annan tonalitet och andre typer av grepp, jämfört med inför och under Black Week.

Till exempel annonserar vi mer på Tinder än vad vi vanligtvis gör, eftersom Singles Day är en kampanj som i grunden riktar sig mot just singlar. I år pågår vår Singles Day-kampanj hela veckan och vi satsar mer på marknadsföring, jämfört med tidigare, säger Camilla Everberg.

Vad har ni för typer av erbjudanden i år?

Singles Day är till för att alla skulle ges ett naturligt tillfälle att kunna unna sig och handla något till sig själv till ett bra pris, därför har vi bra erbjudanden inom alla olika produktsegment och prisklasser, säger hon tillägger:

Det är 2021 det femte året i rad som Elgiganten uppmärksammar Singles Day. Kampanjen blir allt mer populär för varje år och vi har fått väldigt positiv feedback på både vår tonalitet och kampanjen i stort.

Annons

Erik Wickman, vd för Inet, en dator- och elektronikbutik online, säger att de i år kommer att köra mindre Singles Day-kampanjer. Runt tio produkterbjudanden räknar han dock med, men han vill inte uppge några specifika rabattsatser i dagsläget, då marknadspriserna fluktuerar. I grunden försöker dock Inet undvika så många kampanjer som möjligt, tillägger han.

Vi fokuserar mycket på Black Week. Det är där vi lägger vårt krut. Om man ska springa på alla kampanjbollar så är risken att man vattnar ur hela konceptet, tror jag. Vi är måna om att istället skapa kampanjperioder med riktigt bra priser som inte är "påhittade", utan som verkligen utgår från marknadspriser och inte listpriser. Det finns mycket kritik mot handlare som säger att de har rea när de egentligen inte har det. Så vi går försiktigt fram, säger Erik Wickman till Ehandel.

Kluvna känslor

Han säger att han och många handlare har en lite ambivalent inställning till shopping-högtiderna.

Black Week kanabaliserar ju på julhandeln. Så det blir inte alls samma tryck som tidigare inför julafton. Många gör istället sina inköp under Black Week. Men vi handlare måste samtidigt under större delen av året sälja våra produkter till ordinarie pris för att få ihop vår affär. Det funkar inte att köra kampanjdagar stup i kvarten. Det är inte hållbart och inte trovärdigt, säger Erik Wickman.

För konsumenten är det dock förstås rationellt att invänta Black Week- eller Singles Days-rean på exempelvis den där platt-tv:n man vill köpa. Men det blir svettigt för handlarna om den typen av kampanjdagar duggar för tätt, enligt Erik Wickman. Inet har därför valt att inte haka på Cyber Monday-tåget, ytterligare en relativt nytillkommen shoppingdag i Sverige.

Ur ett hållbarhetsperspektiv känns det inte heller bra att driva konsumtion som handlar om att man bara ska köpa saker för att det är billigt. Vi försöker fokusera på att köra kampanjer på kvalitetssegment och inte ägna oss åt "slit- och släng"-konsumtion.

"Inte hållbart"

Men det är samtidigt svårt att ställa sig utanför shopping-högtiderna, säger han.

Det blir ju en kapplöpning eftersom det omsätts otroligt mycket pengar under exempelvis Black Week. Men då vill vi utgå från marknadspris och inte listpriser. Det ska vara riktiga prissänkningar, säger han.

Gabriella Wulff – forskare vid Göteborg universitet med fokus på bland annat realisations-trender i ekonomin – sa nyligen i en intervju med Ehandel att allt fler företag ifrågasätter shoppingdagar. 

Företagen kan genom att ta avstånd från black friday visa att de tar frågan på allvar – och tydligare positionera sig som en hållbar aktör och ett ansvarstagande bolag, enligt Gabriella Wulff.

Och även om försäljningen går upp under shoppingdagarna, så förtas vinsten något, eftersom marginalerna per produkt krymper när priserna sänks. Vinsten förtas lite, sa hon till Ehandel i oktober.

Viktig högtid

Kristin Hovland är Head of Communication på norskägda Komplett. Butiken säljer dator- och elektronikprodukter online – i bland annat i Sverige. Hon säger att det är givet för Komplett att haka på Singles Day.

Komplett har alltid varit ett framåtsträvande företag, så vi kommer självklart ha Single Day-kampanjer. Det råder ingen tvekan om att många upplever detta som en viktig kampanjdag. Och i Norge visar nya undersökningar att landet aldrig har haft så många singlar som nu. Samtidigt är Black Week fortfarande det viktigaste shopping-eventet för Komplett och våra kunder.

David Olhed, COO på CDON, säger att det i år blir extra bra deals under Singles Day. Främst inom skönhet och sport men även i andra kategorier.

Vi är väldigt nöjda med hur våra handlare – trots de stora logistik utmaningarna på marknaden – har hittat så många bra deals som vi nu kan erbjuda. Singles Day är en fortsatt viktig högtid för oss. Och vi ser den som en bra uppbyggnad inför Black Days på CDON. Black Days är en betydligt bredare kampanj och som varar hela tio dagar med start den 21 november. Bara tio dagar efter Singles day, säger David Olhed till Ehandel.

Annons