Slutet för Amazons knappar – rösten tar över?

Bara att plocka ner.

Från och med den 31 augusti kommer Amazon inte längre att ta emot några beställningar från så kallade dash-buttons, det vill säga en slags e-handelsknappar som företagets kunder har kunnat placera i sina hem. Knapparna, som lanserades 2015, kunde sättas fast på till exempel tvättmaskinen. När kunden tryckte på knappen skickades en e-handelsbeställning av tvättmedel in till Amazon, som sedan fick leverera den önskade varan.

Även om Amazon tidigare hävdat att projektet blivit en succé, så meddelades det tidigare i år att försäljningen av de aktuella knapparna skulle läggas ner. Enligt e-handlaren hade då tekniken bakom knapparna, Dash Replenishment Service, byggts en i ett stort antal hushållsmaskiner, vilket gjorde knapparna överflödiga eftersom maskinen kunde beställa exempelvis nytt tvättmedel själv. De kunder som redan hade satt upp knappar i sina hem behövde dock inte oroa sig. De existerande knapparna skulle nämligen även fortsättningsvis gå att använda för att lägga beställningar.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Amazon slutar sälja sina konstiga e-handelsknappar

Nu rapporterar dock The Verge att Amazon har ändrat sig angående det sistnämnda. I slutet av augusti slutar knapparna att fungera. Amazons beslut uppges bero på en minskad efterfrågan sedan beskedet om nedläggningen kom i mars i år.

Knapparna kom till som ett sätt att få kunder att beställa saker i samband med att det märkte att de var på väg att ta slut, vilket skulle minska risken för att varor missades i samband med större köp. Sedan dess har dock Amazon gjort stora satsningar på sin smarta högtalare Alexa och möjligheten att e-handla via den, vilket egentligen fyller samma behov.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!