SmartaSakers julsuccé – närmar sig 50 miljoner för helåret

"Har varit rekord i princip varje dag".

Flera undersökningar har visat att årets julhandel på nätet har slagit alla tidigare rekord. De första veckorna av december har till och med toppat Black Week, om man ska döma av betalleverantören Klarnas siffror.

LÄS ÄVEN: December slår Black Week - länen som väljer e-handel

Annons

Och även om många gärna shoppar hemelektronik, mode, accessoarer, böcker och leksaker, finns det en stor grupp konsumenter som rör sig utanför de populära kategorierna. Som egentligen bara är ute efter smarta saker, helt enkelt.

De senaste veckorna har varit nya rekord i princip varje dag. Vi ligger 100 procent över förra årets omsättning hittills i december, vilket förstås är jättekul, säger Ella Stemme, grundare och vd på e-handelsföretaget SmartaSaker.

Det är superkul med ökningen, men det känns så orättvist när så många i samhället kämpar för sin överlevnad, tillägger hon.

Uppsamlingsheat för julkalendern

Den produkt som gått allra bäst i årets julhandel är Krislådan, som SmartaSaker tagit fram i samarbete på uppdrag av Svenska Röda Korset. För varje låda som säljs går 100 kronor till organisationen.

Vår första sändning är snart slut och nya är beställda. Vårt och kundernas bidrag är nu uppe i 100 000 kronor till Svenska Röda Korset och deras nationella och internationella arbete i kriser och katastrofer.

Under november och december har SmartaSakers försäljning dubblats jämfört med motsvarande månader 2019. Företaget har till stor del sin julkalender, som innehållit flera populära produkter, att tacka för den starka julhandeln.

Många av storsäljarna är därifrån. Julkalendern har haft lucköppning varje dag och där har det legat att kanonerbjudande. Men för de som missat dagens lucka har man sen kunnat köpa alla öppnade luckor med 15 procents rabatt fram till julafton. Ett ganska innovativt och kul sätt, tycker vi.

"Så glada för gänget i Morgongåva"

SmartaSakers verksamhetsår sträcker sig från den 1 maj till och med den 30 april. När det här året räknas ihop räknar företaget med att ha landat på drygt 50 miljoner kronor i omsättning, vilket kan jämföras med de 33 miljoner som uppnåddes under året 2019/2020. Ella Stemme passar på att ge en eloge till sina kollegor i Morgongåva, där SmartaSaker delar lager med Apotea och systerbutikerna Babyland, Widforss, HappyYachting och Delitea sedan hösten 2018.

Annons

Den här enorma ökningen hade vi inte kunna göra utan de suveräna klipporna som arbetar på lagret i Morgongåva. Vi är så glada för gänget där. Allt deras slit och engagemang har gjort att julhandeln har flutit på riktigt bra.

LÄS ÄVEN: Pär Svärdson investerar i nätbutiken SmartaSaker

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!