Snusjätten dubblar vinsten – och ser en framtid utan snus

"Inte en del av vår långsiktiga framtid".

Snuskoncernen Haypp Group kan visa upp starka siffror för årets första kvartal. E-handlarens nettoomsättning ökade under perioden med 12 procent, från 781,3 till 887,5 miljoner svenska kronor. Den organiska försäljningstillväxten låg på 13 procent.

Det justerade rörelseresultatet (EBITDA) ökade även det. Från 30,7 miljoner i fjol till 46,8 miljoner kronor under årtes första tre månader, med en justerad ebitda-marginal på 5,3 procent.

Annons

LÄS OCKSÅ: Snusjätten kliver in i Tyskland – med e-handel och lager

Samtidigt mer än dubblas rörelseresultatet till 15,9 miljoner kronor – från 7,4 miljoner kronor i fjol. Det inklusive jämförelsestörande poster på -4,8 miljoner kronor.

Haypp Group inledde 2024 stabilt där nikotinpåsar behöll sitt momentum, med en volymökning på 40 procent jämfört med föregående år och en lika stark tillväxt på 41 procent under 2023, mer än en fördubbling sedan första kvartalet 2022, skriver vd Gavin O'Dowd i en kommentar till rapporten.

Det vita snuset

Antalet order uppgick till 1 196 000 under perioden, samtidigt som Haypp ökade antalet aktiva kunder från strax över en halv miljon till 548.000 i kvartalet.

Nikotinpåsar, även kallat för det vita snuset, stod för 58 procent av försäljningsvolymen och fortsätter att öka som andel av koncernens volym med cirka 1 procentenhet per månad.

Snus har varit en väsentlig del av vår omsättning historiskt, men strategiskt är det inte en del av vår långsiktiga framtid, skriver Gavin O’Dowd.

För Haypp Group har kritiska unika försäljningsfaktorer som ett brett och frekvent uppdaterat sortiment samt varumärkesägares marknadsföringsinvesteringar för snus minskat väsentligt i takt med att fler snusanvändare övergår till nikotinpåsar.

Annons
Annons