En enad front: Sociala medier-jätten lanserar egen betaltjänst

Facebook tar tag i betalningen.

Facebook har i flera år experimenterat med betalningar och även rullat ut olika betalfunktioner ganska brett på sin plattform, även om USA ofta är centrum för dessa aktiviteter.

I förra veckan lanserade dock Facebook vad som ser ut att bli en enad front gällande betaltjänster på plattformen. Tjänsten har fått det mycket oväntade namnet Facebook Pay och den lanserades i USA under förra veckan.

Annons

Trots namnet ska Facebook Pay även bli betalmetoden för företagets andra appar, som Instagram och Whatsapp.

Folk använder redan betalningar i våra appar för att handla, donera och skicka pengar till varandra. Facebook Pay underlättar dessa transaktioner samtidigt som vi ser till att din betalningsinformation är säker och skyddad, skriver företaget i samband med lanseringen i USA.

Vad vi kan se har de flesta av funktionerna i Facebook Pay redan funnits i olika former och på vissa marknader. Det är dock en mer robust tjänst som nu lanseras, där användarna kan lägga in sina kreditkort för att exempelvis köpa saker eller skicka pengar till varandra.

Ett antal utvalda sidor och företag ska redan idag kunna ta betalt genom Facebook Pay, men exakt vilka de är avslöjas inte. Facebook Marketplace ska även hantera betalningar via den nya betaltjänsten.

Den nya betalmetoden fungerar just nu i Facebook och i chattappen Facebook Messenger. Alla stora kreditkort och PayPal ska kunna anslutas till tjänsten. Mer information om tjänsten går att få på pay.Facebook.com.

Vi rullar ut Facebook Pay till en liten uppsättning länder och appar först, med avsikt att erbjuda den till fler människor över tid.

LÄS ÄVEN:
2016: Facebook gör det möjligt att betala inuti Messenger
2014: Snart kan du skicka pengar med Facebook Messenger
2012: Nu kan du sälja direkt via Facebook-kommentarer

 

Annons

 

Annons