Stabilt kvartal för Axfood – men trögt för e-handeln: ”Liten andel”

E-handeln sinkas efter lättade restriktioner.

Axfood levererar en stabil rapport för tredje kvartalet 2021.

Nettoomsättningen landade på 13,7 miljarder kronor (13,4), en ökning med 2,2 procent. Butiksomsättningen växte samtidigt med 0,7 procent till 11,5 miljarder kronor i kvartalet, jämfört med motsvarande Q3 i fjol. Rörelseresultatet blev totalt 793 miljoner kronor (796), medan rörelsemarginalen summerades till 5,8 procent (5,9). Det ska dock sägas att 18 miljoner av resultatet påverkas av köpet av Bergendahl.

Annons

LÄS ÄVEN: Axfood förvärvar Bergendahls partihandel – blir ägare i City Gross

Axfood noterar nu också, efter de slopade restriktionerna, en återgång till de fysiska butikerna i centrala storstadslägen.

Det är också glädjande att se att situationen inom gränshandeln förbättrats. Den betydligt lägre tillväxten inom e-handeln kan till stor del förklaras av en hög tillväxttakt förra året, men den drivs också av att allt fler konsumenter återgått till att handla i fysisk butik

Uppåt för Snabbgross

Hemköp omsatte 1,4 miljarder i Q3, en minskning med 1,6 procent, mot motsvarande kvartal i fjol. Kedjans vinst ökade samtidigt med hela 23,9 procent till 76 miljoner – och väste därmed mer än marknaden.

Hemköp gynnas av det högre kundflödet i centrala storstadslägen vilket reflekteras i tillväxten i jämförbar försäljning, framgår det av rapporten.

Willys redovisar en omsättning på 7,8 miljarder i Q3, en ökning med 0,1 procent. Samtidigt minskade Willys vinst med 3,6 procent till 457 miljoner. Dagabs omsättning ökade med 1,8 procent till 1,1 miljarder. Och nu väntar e-handelssatsningar där.

Aktivitetsnivån inom Dagab är fortsatt mycket hög, och utöver alla stora logistiksatsningar och lanseringar av nya produkter intensifierar vi arbetet med nya systemlösningar och gör förbättringar inom lagerverksamheten för e-handeln, skriver man.

Mest växte uppstickaren Snabbgross med en omsättningsökning på 14,3 procent till 1,1 miljarder. Vinsten stegade uppåt med 20,3 procent till 77 miljoner.

Annons

E-handeln växer

Inom Axfoods e-handel växte leveranssättet upphämtning i butik med 4,6 procent, samtidigt som tillväxten för hemleverans uppgick till 1,6 procent.

Under 2020 accelererade tillväxten inom e-handeln under coronapandemin. E-handeln står dock fortfarande för en liten andel av dagligvarumarknaden, drygt 6 procent under de första nio månaderna 2021, enligt Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Inom e-handeln är tillväxten starkare för leveransalternativet upphämtning i butik än hemleverans. Axfood växte återigen snabbare än marknaden inom e-handeln och vi fortsätter utveckla vårt digitala erbjudande för att attrahera olika typer av kundgrupper.

I Göteborg ska Dagab etablera ett helt nytt högautomatiserat e-handelslager intill distributionscentralen i Backa på befintlig fastighet. Bolaget Witron ska leverera automationslösningen till det nya lagret. Detta ska ge en fem gånger högre kapacitet än i dag. Investeringen tillsammans med Witron uppgår till 48 miljoner euro mellan 2021 till 2024.

Arbetet med det nya högautomatiserade logistikcentret i Bålsta utanför Stockholm fortgår också enligt plan. Logistikcentret ska vara i full drift till 2023. Målet är att det ska bli ett av de största och modernaste i sitt slag i Europa – för distribution av livsmedel till såväl butik som e-handelskonsument.

Annons