Svensk influencer under lupp: En ”köpa grisen i säcken”-industri

Isabella Löwengrip anklagas för uppblåsta siffror.

Samtidigt som Infuencer-marknadsföring är bland det hetaste inom online-marknadsföring just nu, så har vi den senaste tiden skrivit om flera fall av falska följare och influencers som presterats långt under det som förväntats.

LÄS ÄVEN: Falska följare på Instagram – ett växande problem för företag

Annons

Nu ska Expressen ha undersökt och funnit att den svenska influencern och entreprenören Isabella Löwengrip också blåst upp sina siffror, samtidigt som man lämnat en del sura samarbeten bakom sig.

LÄS ÄVEN: Har 2,5 miljoner följare – lyckades inte sälja 36 t-shirts

Ett av de företag som uttalat sig i frågan är den framgångsrika e-handlaren Mapiful och även om de varit nöjda med det första samarbetet med Löwengrip, så ska efterföljande samarbeten inte gett utdelning. Det talas till och med om en negativ effekt.

Det är mycket en ”köpa grisen i säcken”-industri som fortfarande är ganska omogen, säger Edvin Brobeck, vd på Mapiful, till Expressen.

LÄS ÄVEN: Mapiful ökade över 150 procent igen – omsatte 31 miljoner

Löwengrips bolag ska bland annat ha presenterat sidvisningar som läsare till potentiella annonsörer. I andra fall misstänker man att siffror om exempelvis antal småbarnsföräldrar som influencern nått ut till är överdrivna. Vilket i ett fall med ett börsnoterat bolag, som Löwengrip gått in i, eventuellt kan vara marknadsmanipulation.

De nya uppgifterna ska följa Bloggbevaknings granskning från 2018 som också pekade på att siffrorna som rapporterades var mycket högre än de som gick att utläsa av tredje parter.

Enligt Expressens uppgifter ska Isabella Löwengrip ta mellan 120 000 och 150 000 kronor för ett inlägg på Instagram.

Annons

Annons