Svenskar laddar inför kris – sålde för en kvarts miljon på en månad

"Jag förväntade mig inte alls att det skulle gå såhär bra".

I slutet av 2020 lanserades företaget Bered.nu som säljer ett hemberedskapskit. Entreprenören Filip Waak fick idén när pandemin och rädslan tog över samhället i fjol. Han insåg att om det kommer en kris där alla kommer att behöva klara sig på egen hand, åtminstone en kortare tid, så har de flesta inte den beredskap som krävs för att klara sig.

LÄS ÄVEN: Ny e-handel ska öka beredskapen: “Aldrig varit så oförberedda”

Annons

Enligt regeringen så behöver varje person klara sig i minst en vecka vid en eventuell kris utan myndigheternas hjälp. Tyvärr så är det allt för få som har hemberedskap idag, framför allt i större städer runt om i Sverige, skriver han på sin sajt.

Så under det senaste halvåret har Filip ägnat sig åt att jobba med sin e-handelsbutik och i mars månad började företagets enda produkt, "Beredskapslådan", att skickas ut.

Beredlådan har blivit en succé de senaste månaderna. Jag förväntade mig inte alls att det skulle gå såhär bra, säger Filip till Ehandel.

Just nu har jag helt slut på lagret, så jag behöver snarare hålla tillbaka säljkanaler i nuläget.

Bara under maj månad såldes 170 stycken hemberedskapskit, vilket motsvarar en försäljning på över 300 000 kronor. Och totalt, fram tills idag, har hela 220 krislådor lämnat Filips lager.

Varför tror du att produkten är så pass efterfrågad?

Främst för att jag lyckats få in den på rätt kanaler. Jag har inte spenderat några pengar på marknadsföring hittills. Mitt fokus har legat på att utveckla en så simpel och komplett produkt som möjligt för ett rimligt pris, samt att kommunicera med kunderna, säger Filip.

Sen tror jag även att produkten i sig tilltalar kunderna. Beredskapslådan är tänkt att kunna användas hemma och täcka de grundläggande behov som man kan ha under en kris, som att kunna laga mat, ha tillgång till tillräckligt mycket vatten eller kunna ta del av samhällsinformationen via en robust radio som även fungerar som en powerbank. Lådan är dessutom enkel att ta med sig på båten, till sommarstugan eller om man ska ut och campa.

Annons

Filip understryker dock att pandemin, och samhällets uppvaknande i samband med den kris vi har haft på många håll i världen, har skapat ett behov som varit en betydande faktor i Beredskapslådans framgångar under den senaste tiden.

Covid-19 har skapat en högre medvetenhet kring sårbarheter i samhället. Faktumet att vi inte har någon större beredskap i samhället idag och att regeringen ställer kravet på att man ska kunna klara sig i en vecka är också två faktorer som gör att personer känner att Beredskapslådan är en rimlig försäkring om samhället vänds upp och ner.

Bered.nu har även ingått två samarbeten med DN och Folksam, som går ut på att företagen säljer Beredskapslådan till sina kunder och prenumeranter via sina sajter. Nu är planen att göra "vissa mindre ändringar" i produkten och fylla på det tomma lagret igen och sedan rikta fokuset mot en mer internationell marknad.

Vad är det för ändringar du planerar att göra?

Jag ska ta fram mer relevant information, bland annat genom en broschyr där man kan få tips på vad man bör köpa för att kunna klara sig i längre än en vecka eller var man hittar närmsta skyddsrum. Komplett information helt enkelt så att du som kund får tillgång till allt du behöver utan att behöva leta efter informationen själv. Målet är att skapa ett så skräddarsytt, simpelt och komplett kit som möjligt inom både produkter och information, säger Filip Waak och tillägger:

Eftersom beredskapen är så pass låg i samhället så gäller det att skapa så låga trösklar som möjligt. Sen kommer det även att göras en hel del uppdateringar i e-handeln, bland annat kommer mer information om krisberedskap att ta plats på sajten också. Jag vill skapa en plattform som har all relevant information som kan tänkas behövas, och hoppas att ett community kommer att byggas upp med experter inom olika områden.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!