Svenskarna älskar digitala ID-kort – en miljon har hoppat på tåget

"Stort intresse från våra medlemmar i Svensk Handel".

Den 19 juni i år så lanserade BankID en ny funktion för ID-kort i mobilen. Den 27 juni så hoppade DHL på tåget och började godkänna de nya ID-korten från BankID och Postnord var inte långt efter.

Nu meddelar Finansiell ID-Teknik AB, företaget bakom BankID, att en miljon svenskar har skaffat ett digitalt ID-kort från BankID. Och siffran ska öka med tusentals personer varje dag.

Annons

Vi kommer att se fler digitala ID-handlingar i framtiden och att en miljon användare har aktiverat digitalt ID-kort från BankID redan inom fem månader visar att allt fler önskar lämna plånboken hemma. Det digitala ID-kortet bygger på samma säkra grund som identifiering och underskrift med BankID, men nu anpassat för fysisk miljö, säger Petter Dahl, e-legitimationsexpert hos BankID.

DHL och Postnord är förstås inte ensamma att ta emot det nya ID-kortet. Andra stora företag som nämns är Apoteksgruppen, Kronans Apotek, SJ och OKQ8.

Det digitala ID-kortet är här för att stanna och det är ett stort intresse från våra medlemmar i Svensk Handel att acceptera digitalt ID-kort. Allt fler konsumenter vill lämna plånboken hemma och inom en snar framtid kommer man förvänta sig att kunna använda sitt digitala ID-kort överallt. Vägen framåt är utbildning och att sprida kunskap om hur företagarna ska kontrollera digitala ID-handlingar på ett korrekt sätt. Det är roligt att se att många företag redan är igång, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.

Annons