Högt tryck: Systembolaget lanserar hemleverans på lördagar

"Fortsatt stor efterfrågan på våra beställningstjänster".

Coronaviruset har inte bara fört med sig ett ökat försäljningstryck i landets nätmatbutiker. Även Systembolaget har sett en ökning i antalet i sin e-handel. Faktum är att efterfrågan på hemleverans av alkoholhaltig dryck har varit så omfattande, att Systembolagets personal har haft svårt att hinna med alla beställningar.

LÄS ÄVEN: Systembolaget varnar: "Full leveranskapacitet är långt bort"

Annons

Det har nu gått en månad sedan vi skrev om hur Systembolaget tvingats meddela sina kunder att leveranserna skulle ta längre tid än normalt. Fortfarande varnar bolaget på sin hemsida om att e-handelskunderna får räkna med förseningar.

Systembolaget har fortsatt en stor efterfrågan på våra beställningstjänster. Det kan leda till att leveranstiderna kan vara något längre än normalt, säger Sofia Brännborn, pressekreterare på Systembolaget, till Ehandel.

"Har tillfälligt utökat"

Systembolaget har inga färdiga siffror för april, men under perioden januari-mars uppges bolagets e-handel ha stått för två procent av den totala försäljningen. För att möta det höga e-handelstrycket har man bland annat rekryterat mer personal.

Vi har även tillfälligt utökat leveranstiderna av hemleverans till att även ske på lördagar klockan 9 till 15. På vardagar sker leverans som tidigare klockan 10 till 20, säger Sofia Brännborn.

Systembolagets e-handel är nu öppen för beställning med leverans hem för cirka 65 procent av landets befolkning. Under 2021 räknar bolaget med att hemleverans ska finnas tillgängligt i hela landet.

LÄS ÄVEN: Systembolaget vill förbjuda "fredagsmys" - stämmer vinappen

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!