Tajmade pandemin med e-handel i miljonklassen – säljer allt i ny deal

Fokuserar på nytt projekt.

E-handelsaktören Maskz of Sweden drog igång precis när pandemin slog till. Eftersom företaget säljer ansiktsmasker kunde tajmingen knappast varit bättre. Redan efter fem månaders verksamhet hade omsättningen kommit upp i den första miljonen.

Strax därefter tog Maskz of Sweden in externt kapital.

Annons

LÄS ÄVEN: Snabbväxaren plockar in kapital: “De har bevisat”

Efter de första starka månaderna verkar bolagets omsättning dock ha gått i lite beskedligare takt. I Maskz of Swedens färska årsredovisning, som avser perioden 13 mars till och med 31 december 2020, framgår det att omsättningen under premiäråret kom upp i totalt 1,3 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster slutade på drygt 130 000 kronor. Under första halvåret 2021 ska Maskz dock ha haft sin starkaste period hittills. Då ökade omsättningen med 110 procent jämfört med samma månader 2020.

"Var tvungen att välja ett av dem"

Nu står det klart att Maskz of Sweden köps upp. I ett mejl till redaktionen berättar grundaren Teenie Fung att bolaget förvärvas till hundra procent av E3E, ett bolag som säljer medicinsk utrustning till sjukhus och andra vårdinrättningar runt om i Europa. Enligt e-handlaren är E3E i full färd med att lansera en fond som ska underlätta för organisationer som behöver få tag i certifierade produkter i kampen mot Covid-19.

Teenie Fung berättar att beslutet att sälja har att göra med att hon nu fokuserar på en annan verksamhet. En som närmare bestämt handlar om emailoptimering.

Som aktiv entreprenör har jag drivit ett nytt projekt vid namn Hypertype sedan februari 2021. Bolaget grundades i spåren av den frustration som kom från att dag ut och dag in ha svarat på mängder av mejl från kunder och leverantörer till Maskz. Den senaste tiden har Hypertype attraherat både investerare och nya kunder, skriver hon, och tillägger:

Båda bolagen kräver ett hundraprocentigt fokus och jag var tvungen att välja ett av dem.

"Ett naturligt steg"

Vanessa  Folkesson, som tidigare har arbetat för både Klarna och IKEA men numera är General Partner på E3E, var den som lade fram förslaget om en sammanslagning av Maskz och E3E.

E3E Earth Emergency Exchange Group, som är Sveriges största och ledande innovationsföretag inom akuthjälp, anser att Maskz of Sweden har bidragit starkt till samhället under pandemin både sett till B2B och B2C, och förvärvet är ett naturligt steg för E3E Group i att utveckla sin e-handelsnärvaro och sin räckvidd inom B2B, säger hon i en kommentar.

Annons

Även Teenie Fung ser det nya upplägget som en perfekt matchning.

E3E har sedan starten utgjort vår säkra leveranskedja mellan Sverige och Kina. Vi har haft ett nära samarbete på en operativ nivå och nu känns det som ett logiskt steg för oss att kombinera Maskz online- och marknadsföringsexpertis med det starka logistik- och produktionsnätverket hos E3E.

LÄS ÄVEN: Nådde miljonen på fem månader - "kunde inte bara sitta och vänta"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!