Te-hajpen fortsätter – växte 230 procent och siktar mot miljonen

"Vi utbildar kunderna".

I maj 2019 lanserade entreprenören Beatrice Garvey e-handelsföretaget och tevarumärket We B Tea. Nu har bolaget stängt sitt andra obrutna räkenskapsår och presenterar en tillväxt på över 230 procent. Omsättningen landade med andra ord på 470 000 kronor under 2020.

LÄS ÄVEN: Mammaprenörernas e-handel tar fart – vill byta ut vin mot te

Annons

Den största faktorn som bidragit till att vi har vuxit så här mycket är just att vi nu är ett team. Sedan Amelie Berggren kom in i bolaget i fjol har det verkligen lyft, tidigare var det ju bara jag. Vi är ett sjukt bra team och det märks ganska tydligt på resultatet av allt vi gör, säger Beatrice till Ehandel.

Under 2020 har vi jobbat enormt mycket med utbildning av kunderna, till de här kallbryggda teerna. Så nu lägger vi väldigt mycket fokus på produktutveckling. Förutom det jobbar vi även mycket med Facebook-annonsering och försöker hitta oss själva och vårt sätt att prata på via marknadsföring.

Vad innebär "utbildning av kunderna"?

Sverige och nordbor är inte jätteduktiga på att dricka te. Här dricker man mest te när man är sjuk, och när man väl dricker det så lämnar man bara tepåsen i vattnet. Man lägger inte så mycket respekt i teet i sig. Så dels berättar vi om hur man borde brygga sitt te, för att se det och uppleva det på ett helt annat sätt. Och sen så pratar vi om kallbryggning, som en måltidsdryck, säger Beatrice.

Vi kör med bland annat zoom-utbildningar, som tar cirka en och en halv timme. Vi gjorde även en del livesändningar på sociala medier. Sen har vi gjort samarbeten med till exempel GoFriendly-appen och fick in en hel del medlemmar på en te-utbildning. Vi uppdaterar även vår blogg på vår sajt där vi också pratar om just det här, men vi lyfter det även i vår marknadsföring.

Utbildningarna, som går att hitta på We B Teas sajt, är populära och genomförs regelbundet. Hur stor en klass kan vara kan dock variera, från runt 10 deltagare till 30 per tillfälle. Än så länge är utbildningarna endast på svenska men planen är att de även ska hållas på engelska inom kort.

Sett till marknadsefterfrågan på We B Teas teer så är Sverige fortfarande bolagets viktigaste fokus. Men kunder och te-älskare har ryckt i We B Tea från olika världens hörn.

Vi finns, främst via återförsäljare, i Estland, Lettland, Finland, Norge, Polen och sen har vi stor efterfrågan från USA, men där har vi lite problem med frakten. Många länder har visat stor entusiasm för våra produkter, men vi har fastnat vid en logistikfråga just nu.

Annons

Men tanken är att växa och hålla fast vid den efterfrågan som finns på alla håll, därför kolla vi just nu på investeringsmöjligheter.

Men bortsett från alla logistikutmaningar, ett intensivt marknadsföringsarbete och varumärkesbyggande utbildningsevent, som vi snuddade vid ovan, är produktutvecklingen en stor satsning i år.

I år gör vi en storsatsning med en ny produktkategori och arbetar med både kockar, krögare och vin sommelierer, ska bli kul att få berätta vad vi gör inom kort, säger Beatrice utan att avslöja mer.

Hur ser de finansiella målen ut för 2021? 

Vi står på en väldigt spännande grund just nu där vi ser att det finns potentiella investerarmöjligheter, så det är svårt att säga hur hårt vi kan spänna bågen. Men om vi kollar på vår organiska tillväxt så kommer vi att spräcka miljonen i år, får vi in en investering så kommer vi nog förbi det målet, avslutar Beatrice Garvey.

Annons