Klart: Här öppnar e-handelsjätten sina första butiker

Avslöjar etableringsstrategin.

I början av sommaren gjordes vitvarubutiken Tretti om till en marknadsplats. Strax efter sommaren berättade WhiteAway, som 2016 köpte upp Tretti, att det kunde bli aktuellt med fysiska butiker redan i år.

Men planerna ändrades snabbt och bolaget kommunicerade ut att de ska öppna en butik i Sverige i januari 2020. Sedan skulle sammanlagt sju ytterligare orter i Sverige bli med Tretti-butiker under första halvan av 2020.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Tretti går omni: “Målsättningen är ett rikstäckande butiksnät”

Nu meddelar företaget att de ska "storsatsa på fysiska butiker och etablerar sig på flera orter i Sverige".

Det här är första fasen av våra öppningar och fler är planerade under slutet av Q1, skriver Hampus Nording, vd på Tretti Retail, till Ehandel.

E-handlaren blir med en flaggskeppsbutik i Stockholm samt fysiska butiker i Helsingborg, Halmstad och Umeå.

Butikerna ska vara mer än en förlängning av Tretti.se, de ska tillföra inspiration och kunskap för kunderna, säger Esben Aabenhus, vd på WhiteAway Group, i ett pressmeddelande.

Lokala aktörer förvandlas till Trettibutiker

Företaget beskriver sin omnisatsning som "att gå mot strömmen". När fysiska butiker stängs på grund av den hårda konkurrensen från näthandeln, väljer bolaget att se positiva synergier mellan fysisk- och näthandel.

Istället för att konkurrera ska nätbutiker och lokala handlare komplettera varandra under samma varumärke för att passa kundernas vardagspussel och varierande behov av service, skriver Tretti.

Planen är att Tretti ska förvandla lokala vitvaruaktörer till Trettibutiker. De fysiska butikerna ska alltså drivas under varumärket Tretti, men förbli en lokal aktör med lokal styrning.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Tretti omgjort till marknadsplats – omsatte 37 miljoner

Vi har ju sett hur marknaden förändras. Kan vi kombinera den lokala handlarens entusiasm och kunskap med näthandlarens starka erbjudanden och snabbhet tror jag att vi skapar något många kunder saknar idag när de ska köpa vitvaror och kök. Vi kommer därför inte att nöja oss med bara de här orterna, vi har redan inlett sökandet efter fler duktiga franchisetagare runt om i landet, säger Hampus Nording och fortsätter:

Etablerade butiker där medarbetarna brinner för sitt jobb - det har varit den avgörande faktorn för i vilka städer vi nu först öppnar butiker.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!