Trots drama och pandemi – försäljningen ökade 45 procent

Spenderat 1,9 miljarder kronor på förvärv.

Det brittiska modeföretaget Boohoo rapporterar ökad försäljning under det senaste halvåret, trots pandemi i världen och att bolaget har varit i en negativ publicitetsvåg.

Det var i början av sommaren som Boohoo hamnade i hetluften på grund av missförhållanden på företagets fabriker. Flera stora modesajter och marknadsplatsjättar som Amazon, Zalando och Asos bröt upp med företaget i protest.

Annons

LÄS ÄVEN: Dumpades av Amazon, Zalando och Asos – svarar på kritiken

Under perioden, som sträckte sig till och med augusti i år, steg omsättningen med hela 45 procent. Det skriver tidningen The Guardian.

Enligt företaget var Storbritannien, som är företagets största marknad och står för mer än hälften av omsättningen, den störst bidragande faktorn till försäljningstillväxten. Där minskade returerna samtidigt som antalet artiklar i varje beställning ökade med 10 procent.

För hela Boohoo-koncernen, som även äger varumärkena Oasis, Warehouse, Pretty Little Thing, Nasty Gal och Karen Millen, ökade försäljningen med 51 procent och landade på 817 miljoner pund, vilket motsvarar runt 9,4 miljarder kronor.

Enligt gruppen drevs koncernens tillväxt främst genom förvärv av nya varumärken. Totalt har bolaget spenderat över 167 miljoner pund, alltså 1,9 miljarder kronor, på förvärv under perioden och koncern-vd:n John Lyttle avslöjar att fler förvärv planeras i USA och Europa.

LÄS ÄVEN: Tar in 2,4 miljarder till förvärv i krisens spår

I samband med den höga försäljningsökningen har bolaget justerat årets tillväxtmål, från tidigare 25 procent till 32 procent för 2020.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!