Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Trots kristider: Foodora-utmanaren växlar upp – anställer flera hundra

Kavall måste nyanställa
Kavall/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Snabb tillväxt innebär växtvärk".

ANNONS

Kavall grundades i augusti förra året. Det är namnet på en startup som levererar hem mat till storstadsbor.

Det får enligt företaget inte ta mer än 10 minuter. Sedan ska matkassen stå vid dörren. Upplägget liknar därmed på pricken Foodoras q-handelsmodell. Kavall hämtar förstås varorna från så kallade darkstores i svenska storstäder. Det är en mindre "e-handelsbutik" som i praktiken är ett lager där varorna förvaras – och hämtas upp av fraktbud.

Och trots att det råder någon form av ekonomisk kris numera på alla fronter så växlar Kavall ändå upp rejält. Företaget anställer 200 för att matcha efterfrågan, enligt ett pressmeddelande.

Drog sig ur Finland

Men utifrån sett är det kanske lite överraskande. Nyligen gick exempelvis den cykelburna last mile-uppstickaren Vembla i konkurs, efter massiva lönsamhetsproblem. Pengarna tog helt enkelt slut.

Men för Kavall går det av allt att döma bra just nu. Åtminstone i Sverige. För i Finland blev det ingen succé, dit bolaget styrde kosan tidigare i år.

Kavall omsatte 3 miljoner kronor och gjorde en förlust på 28 miljoner under sina första åtta månader. I augusti i år tvingades bolaget – som en direkt följd av de dystra lönsamhetssiffrorna – att lägga ned verksamheten i vårt östra grannland.

Men i Sverige är det tydligen annat ljud i skällan. Och här nyanställer man alltså 200.

LÄS ÄVEN: Fraktbolaget går i konkurs – 50 miljoner upp i rök

"Utmaningar efter sommaren"

De nya medarbetarna kommer att jobba i antingen Stockholm, Göteborg eller Malmö, där Kavall har närvaro. Och de får titeln "rider" eller "picker". Förstnämnda är cykelbud och sistnämnda plockar varor i någon av företagets darkstores – och lägger ner i matkassar.

Det är naturligtvis väldigt kul att vi växer, men snabb tillväxt kan också innebära en del växtvärk. Vi har haft utmaningar efter sommaren att möta den stora efterfrågan och till och med behövt pausa vår marknadsföring, kommenterar medgrundaren och vd:n John Tengberg.

LÄS ÄVEN: Offensiven blev för dyr – Kavall lägger ned i Finland

Hålla högsta nivå

Orderinflödet har varit större än väntat och kunderna köper allt mer färdiga receptkassar, enligt bolaget.

Högt ordertryck i samband med ett underskott på butikspersonal har gjort att vi ibland haft svårt att hinna med i vissa butiker. Nu gör vi allt för att säkerställa att kundupplevelsen ska fortsätta hålla högsta nivå, förklarar John Tengberg.

Personalen ska dock anställas på deltid med en fast timlön och får tillgång till elcyklar och elmopeder. Ja, eldrift är ju tidens melodi, och så även för Kavall.

Vi har kommit långt från starten och har i dag närmare 3000 SKU:er i sortimentet, vilket motsvarar samma utbud som andra mataffärer i vårt leveransområde.

Det är härligt att se att våra kunder verkligen upptäckt den stora bredden i sortimentet och till större grad gör alla sina matvaruinköp hos oss. Vi är deras vanliga lokala matbutik, bara smidigare, påstår vd:n nöjt.

Tagit in 177 miljoner i år

Kavall har under året tagit in totalt 177 miljoner kronor. I senaste rundan plockade bolaget in 22 miljoner från främst Andreas Grape och musikproducenten Ash Pournouri. Och då genom deras investmentbolag och startup-nätverk Nordic Angeles.

Men bland investerarna återfanns också riskkapital-aktören Bring Ventures, en del av Bring och Posten Norge-koncernen.

LÄS ÄVEN: Kavall fyller på kassan igen – musikproducent går in med pengar

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!