Tungt tapp för modejätten – men e-handeln på stark frammarsch

Brothers och Polarn O. Pyret bakom fallet.

Modekoncernen Retail And Brands (RNB) rapporterar en tuff start på sitt nya räkenskapsår. Försäljningen under det första kvartalet föll till 573 miljoner kronor från 600 miljoner förra året. Även rörelseresultatet rasade till 12 miljoner kronor – att jämföra med förra årets 36 miljoner.

Anledningen är att såväl Polarn O. Pyret som Brothers gått svagt. Brothers nettoomsättning föll från förra årets 133 miljoner kronor till årets 117 miljoner. Och rörelseresultatet störtdök till -16 miljoner kronor, från förra årets tre miljoner.

Annons

Här finns dock en ljusglimt för herrmodekedjan. E-handeln har gått starkt framåt.

Vi anser att Brothers som koncept erbjuder ett fint sortiment som ger värde för pengarna. I butikerna är servicegraden hög. Brothers e-handel har växt avsevärt de senaste åren och motsvarar nu 6% av omsättningen, skriver Magnus Håkansson, vd på RNB, i en kommentar.

Brothers har potential i det pågående arbetet med varumärke, digital marknadsföring och e-handelstillväxt för att bättre tydliggöra värdeerbjudandet till kund. Detta arbete pågår, men det har medfört att de totala omkostnaderna har ökat i kvartalet, fortsätter han.

"Den tydliga ljuspunkten"

Polarn O. Pyrets omsättning backade till 214 miljoner kronor, jämfört med 235 miljoner förra året. Rörelseresultatet tog även det steg i fel riktning från förra årets 31 miljoner till årets 27 miljoner.

LÄS ÄVEN: Svenska modekoncernens tunga vinstvarning: ”Krävt mycket”

Då gick det desto bättre för Man of a Kind, som för första gången sedan lanseringen 2016 kunde stoltsera med svarta siffror. Omsättningen ökade från 6 till 8 miljoner kronor och rörelseresultatet från -3 till 0 miljoner kronor.

Den tydliga ljuspunkten i kvartalet är Man of a Kind som levererar sitt första positiva resultat, konstaterar Magnus Håkansson.

Annons
Annons