Varnar för kraftigt resultattapp: ”Har verkligen haft negativ effekt”

Räknar med "betydligt lägre" resultat.

När Zalando den 27 februari i år avslöjade sina siffror för helåret 2019 hade coronaviruset fortfarande inte slagit till på allvar. Modejätten, som precis hade avslutat ett riktigt toppenår, gick ut och förutspådde en fin försäljning även den kommande tiden.

LÄS ÄVEN: Zalando slog 80 miljarder - börjar sälja secondhand

Annons

Nu ser läget helt annorlunda ut. Zalando har i dag meddelat att viruset har påverkat både försäljning och resultat hos bolaget. Företaget varnar för att den nuvarande situationen innebär att prognosen för året nu är sämre än vad man tidigare rapporterat.

De beslutsamma och nödvändiga åtgärder som de europeiska regeringarna har vidtagit har verkligen haft negativa effekter på vår verksamhet. När konsumenter anpassar sitt beteende till den nya situationen och på kort sikt handlar mindre, har vi sett en negativ inverkan på försäljningen sedan flera länder har stängt ner. Detta påverkar också vår sista rad, skriver bolagets ledning i ett uttalande.

Stark start på året hjälpte inte

I februari räknade Zalando med att helåret 2020 skulle innebära ett EBIT-resultat på mellan 225 och 275 miljoner euro. Nu vågar man inte ens uppge var man tror att man kommer att landa.

Ledningen kommer att komma med nya riktlinjer så fort coronavirusets utveckling kan beräknas på ett mer tillförlitligt sätt, skriver man.

Även Zalandos första kvartal kommer att påverkas negativt av viruset. Den 11 mars räknade analytiker med att EBIT för Q1 skulle landa på minus 28 miljoner euro, men nu varnar man för att utfallet troligtvis blir "betydligt lägre" än så, trots vad som beskrivs som en stark start på året.

Zalando säger sig ha nära kontakt med olika länders myndigheter och bolagets anställda arbetar hemifrån i den mån det är möjligt.

LÄS ÄVEN: Zalando bekräftar: Anställd på huvudkontoret smittad av corona

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!