VD:n avslöjar: Lönsamheten är nära – och är Amazon delägare?

"Skulle nog säga att vi är ensamma i världen".

Vi skrev under onsdagen om Airmees enorma expansion hemmavid. Man kliver in i nästan 100 nya städer och kommer att nå 1,5 miljoner fler konsumenter än tidigare.

Men vi var nyfikna på mer. Expansionen berörde till exempel inte de mer nordliga delarna av landet. Men det kan det bli ändring på snart.

Annons

Det ligger i planerna ganska nära i tiden. I höst eller början på nästa år. Expansionsområdet just nu är där vi levererar sedan tidigare, från Borlänge, Falun och Gävle och sedan söderut. Vi har analyserat och sett att vi passerar väldigt många småstäder i vårt leveransområde. Nu när vi vuxit i volym kan vi lika gärna stanna i de städerna också, för att nå ännu fler människor. Tanken är att nå alla tätorter i Sverige, även de mindre, och när vi kommer dit så når vi 80 till 85 procent av alla konsumenter, säger Julian Lee, vd på Airmee, till Ehandel.

Precis som övriga aktörer i branschen jobbar Airmee idag med terminaler. Men samtidigt har vi till exempel sett Bring lansera sitt TPL-koncept Shelfless på den svenska marknaden. Något som Airmee också tittat på, men än så länge är det inte aktuellt.

Vi har såklart tittat på alla närliggande affärsområden. Men i nuläget finns det inte i planerna. Det är väldigt kostnadsintensivt att bygga upp ett nytt lager. I dessa tider är också lönsamhet mer värt än tillväxt, så det ligger inte i planerna. Men vi samarbetar med andra TPL:er. Det finns både en miljö- och affärsaspekt i det också att konsolidera affärsområden. Att ha TPL:er på bra platser, där många e-handlare kan ha sitt lager - särskilt mindre e-handlare. Där når vi inte så många i dag, eftersom det är svårt att få till en affär med de minsta e-handlarna.

På tal om lönsamhet. Där har last mile-branschen brottats med röda siffror ett bra tag nu. Airmee har inte varit något undantag. Men snart kommer det att bli ändring på den saken.

Vi gick med förlust förra året. Men nu i dag är hela logistikverksamheten lönsam, berättar Julian Lee och fortsätter:

Vi har fått ner vår totala månatliga förlust till en låg kostnad, så vi har lönsamhet på sista raden i sikte om några månader. Men då krävs det också tillväxt och dit är vi på väg.

Det är ni relativt ensamma om?

Jag skulle nog säga att vi är ensamma i världen att nå lönsamhet i vår bransch i den här skalan. Vår business, om man jämför med aktörer som UPS och Postnord, är väldigt liten fortfarande. Men vi har gjort stora insatser och vår "tech" har spelat stor roll, eftersom vi kunnat automatisera och mäta all data genom hela logistikkedjan och driva en mer effektiv sortering och optimera alla bilar.

Annons

Några som också jagar svarta siffror, men ännu inte lyckats, är konkurrenterna Budbee och Instabox som nyligen gjorde gemensam sak och blev Instabee. En sammanslagning som naturligtvis skulle kunna skrämma konkurrenterna, men Julian Lee menar att det snarare var fördelaktigt - även för Airmee.

För oss är det positivt. Ju färre spelare desto tydligare blir vår positionering, det gäller för alla. Det var ett väldigt logiskt samgående. Logistik är en business som kräver att man skalar upp. Ju större skala desto lönsammare blir man som bolag. Så det tydliggjorde vår position ytterligare. Logistik är inte en "the winner takes it all"-marknad.

Vad är Airmees position, mer konkret?

Snabbhet och leveransprecision. Det låter väldigt tråkigt att säga det och när jag pitchade i början så sa man att man kan inte diffrentiera sig på det. Men nu ser alla att det är väldigt svårt att leverera snabbt med hög precision. Det krävs en avancerad teknisk och operativ plattform i världsklass - och det är inte lätt att bygga. Sen är vår pitch att leda hållbarhetsarbetet. Vi var till exempel först med att introducera cyklarna som nu rullar i många städer.

För ett par år sedan rapporterades det även om en ny hemlig ägare. Då var given att det var en av storkunderna, nämligen Amazon, som tagit en ägarpost på 20 procent. Något som sedan dess inte kommenterats. Förrän nu. Och uppgifterna är helt felaktiga, säger vd:n.

Vår officiella ståndpunkt är att vi inte kommenterar enskilda ägare. Men Amazon har inte investerat i Airmee.

Vi kan prata expansion, jakten på lönsamhet och investerare allt vi vill, men det finns en fråga som ständigt hänger över last mile-branschen: Den om arbetsvillkoren. Det har vid flera tillfällen rapporterats om allt från för låga ersättningsnivåer till orimliga krav. Airmee har inte kommit undan.

Kan du med handen på hjärtat säga att ni åtgärdat den kritiken i dag, eller är det något ni fortfarande arbetar med?

Jag skulle säga att det här är en bransch som är lite fläckad sedan tidigare, i årtionden. Vi är ganska nya och försöker göra det vi kan. Det är något vi konstant förbättrar hela tiden. Vi är i konstant dialog med åkerierna vi kontrakterar, ser till att de har trafiktillstånd och att de betalar sina förare. Det där är en process som aldrig ska ta slut. Den ska förbättras hela tiden, säger han och avslutar:

Ju större vi blir, ju mer vi förstår och ju mer resurser vi lägger på det desto bättre blir vi. Det här är också något för hela branschen att jobba på tillsammans och med myndigheter.

LÄS ÄVEN: Last mile-bolaget går in i 100 nya städer - når 7 miljoner 

Annons