När Ehandel.se pratade med Ted Sporre inför noteringen var budskapet tydligt: börsentrén var inte målsnöret, utan starten på nästa steg mot målet att omsätta 10 miljarder kronor år 2031. Strategin bygger på att förvärva nischade specialister med starka positioner inom sina respektive sporter. Nu, bara dagar efter att handeln i aktien inleddes, meddelar bolaget att de expanderar sin plattform till golfkategorin.
Det sker genom ett förvärv av 30,1 procent av aktierna i Nordicagolf, ett bolag som sedan starten 2006 har nischat sig mot skräddarsydd golfutrustning.
Affären innebär i praktiken att WeSports köper 30,1 procent av aktierna nu. Men tack vare ett specialavtal får de räkna in hela NordicaGolfs ekonomi i sina egna böcker direkt. Orsaken är att WeSports har säkrat rätten att öka sitt ägande till över 50 procent framöver. Eftersom de därmed har säkrat kontrollen, räknas hela verksamheten in i koncernen redan från start.
För Wesports innebär detta ett inträde på en marknad som man bedömer kännetecknas av engagerade kunder och som lämpar sig väl för specialister. Golfsporten ska dessutom på senare tid sett en ökning i deltagarnivåer, något som enligt bolaget drivs av både en ny generation utövare och svenska framgångar på internationell nivå.
Nordicagolf har byggt en ledande position på den europeiska onlinemarknaden för golf genom sin specialisering och stora passion för sporten. Vi ser mycket fram emot att välkomna dem till Wesports Group och att expandera till en sport som upplever en stark tillväxt, säger Ted Sporre, vd för WS Wesports Group.
Nordicagolf har sin bas i Sollentuna utanför Stockholm men når kunder över hela Norden och Europa. Sett till den ekonomiska utvecklingen har bolaget visat tillväxt de senaste åren.
Under 2024 uppgick omsättningen till över 100 miljoner kronor. Mellan åren 2022 och 2024 har bolaget haft en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 26 procent. Enligt Wesports kommer förvärvet att bidra positivt till koncernens EBITA-marginal.
Affärsupplägget följer en trappa där Wesports initialt äger drygt 30 procent, men där avtalet stakar ut en väg mot ett ägande på 90,1 procent under de kommande åren. Finansieringen sker genom Wesports egna likvida medel.
För grundarna av Nordicagolf innebär affären tillgång till Wesports infrastruktur och resurser, samtidigt som man fortsätter sin satsning på den europeiska marknaden.
Sedan starten har vårt mål varit att göra golfen mer personlig och tillgänglig genom skräddarsydd utrustning. Att ansluta oss till Wesports Group är ett spännande nästa steg i den resan – det ger oss den skala, erfarenhet och de resurser som behövs för att accelerera vår tillväxt och nå ännu fler golfare i Europa, kommenterar Peter Wilhelmsson, vd och medgrundare av Nordicagolf.