Widforss galna succéår: Slår 120 miljoner i omsättning

"Vi växer så det knakar".

E-handeln Widforss har all anledning att fira. Bolaget, som redan under 2018 visade upp en tillväxt på cirka 600 procent, växte under 2019 från drygt 56 miljoner till nästan 120 miljoner i omsättning.

Företaget växer dessutom med lönsamhet, även om det hittills handlar om en ganska blygsam sådan - något vd:n Filip Karlander menar är helt enligt plan.

Annons

Det har varit ett jättebra år med fullt fokus på tillväxt. Det har hänt så mycket att det var tredje månad har känts som ett helt nytt bolag. Det är verkligen jättekul, sammanfattar han.

Förutom i Sverige finns Widforss i Norge, där tillväxten också har varit stark under det senaste året. Bolaget har ett lokalt kontor i Norge men all logistik sköts från svenska Morgongåva, där Widforss delar logistikpersonal med bland andra Babyland, Smarta Saker och Delitea.

Finns det planer på att gå in i fler länder?

Vi kommer säkert att expandera vidare men just nu kan jag inte säga vilka länder det kommer att handla om eller när vi i så fall går in i nya marknader. Vi har fortfarande mycket att hämta i Sverige och Norge.

Lyckat fraktsamarbete

Widforss ingår i koncernen Open Air Group, som också driver de finska outdoorbutikerna Retkitukku.fi och Koiravaruste.fi. Systerbutikerna har bland annat nytta av varandra när det kommer till sortimentsutveckling, även om de agerar som självständiga bolag.

Vi har mycket med varandra att göra och samarbetet kommer att bli ännu tätare framöver.

Ni har dubblat omsättningen från 2018 till 2019. Vad beror er tillväxt på?

Det är olika delar. Dels har vi ett väldigt bra sortiment inom vår nisch, som vi kallar “grön outdoor”. Det handlar om kläder och utrustning för till exempel jakt, friluftsliv och svampplockning och under 2019 lade vi även till hundrelaterade varor, förklarar Filip Karlander, och tillägger att sportutrustning som skidkläder och liknande har valts bort av företaget.

Annons

Dels har vi också ett riktigt bra team här på kontoret och fantastiskt bra fraktlösningar. Det sistnämnda är dock inte vår förtjänst utan Pär Svärdson och companys, fortsätter han.

Blev Årets e-handlare

Widforss, som har Apoteas vd Pär Svärdson som en av sina delägare, grundades så sent som 2017 och har alltså redan vuxit till ett bolag i 120 miljoners-klassen. Företaget har fått ta emot flera priser. I slutet av 2019 utsågs företaget till exempel till Årets e-handlare inom kategorin friluftsliv av prisjämförelsesajten Prisjakt.

LÄS ÄVEN: Årets nätbutik 2019 och Årets mest medvetna e-handlare

Framgångarna har lett till att personalstyrkan har utökats från fyra till tio personer, och Filip Karlander medger att man har drabbats av “lite växtvärk”.

Ska slå 185 miljoner i år

Men på det stora hela är det full fart framåt som gäller för den snabbväxande outdooraktören. Företaget arbetar ständigt med att förbättra processer och rutiner - samt med att utveckla sortimentet - så att man på så vis ska kunna fortsätta ta marknadsandelar.

Och starten av 2020 har gått bra, trots coronavirusets framfart. Hittills i år har tillväxten legat på 70 procent jämfört med samma period förra året. För helåret 2020 siktar man på att överträffa 185 miljoner i omsättning.

I början av året låg vi i linje med vad vi hade hoppats på, men i mitten av mars fick vi en dipp som varade i ungefär en vecka. Sen kom vi tillbaka till samma nivåer igen.

Har viruset till och med påverkat försäljningen positivt?

Vi växer så det knakar hela tiden och gjorde det även innan så det är svårt att säga om det rör sig om en coronaeffekt. Vi har i alla fall inte drabbats negativt av viruset, vilket förstås är jätteskönt, avslutar Filip Karlander.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!