Willys sänker ICA-butiker: ”Det är väldigt tufft”

Lågprisjätten är en tuff nöt att knäcka för mindre handlare.

Willys har täljt guld under lågkonjunkturen och har med hjälp av låga priser vuxit i rask takt.

Det har vållat vissa bekymmer för konkurrenter som Ica och i en kartläggning som Dagligvarunytt gjort över Ica Supermarket, kan man se att hela 50 av 419 av butiksbolagen förlorat försäljning.

Annons

Allra värst var det för Ica Supermarket i Fagersta och Ica Supermarket Fontänen i Västanfors. Båda tappade drygt över 20 procents försäljning vardera. Och det är just Willys som nämns som den främsta orsaken till varför.

Det är Willys intåg som skapat vårt försäljningstapp. När det öppnar en stor butik med nästan tre gånger så stor säljyta som oss på en mindre ort utan befolkningstillväxt så blir det såklart en effekt, oavsett vilken aktör det är, säger Philip Barklund, som driver Ica Supermarket Fontänen, till tidningen.

Att Axfoods lågprisjätte är svår att tampas med är också en bild som Thomas Nilsson, affärschef för Ica Supermarket, bekräftat tidigare för Dagligvarunytt.

Det är väldigt tufft oavsett hur bra butiken är eller hur duktig handlaren är när Willys smäller upp en stor butik på en mindre ort, säger han.

LÄS ÄVEN: E-handeln gör succé för Axfood – närmar sig miljarden: ”Positivt”

Annons