Beskedet om att XXL har pausat sina utbetalningar bekräftas av Trond Hansen, vd för Norges Idrottsbranschförbund, som har blivit kontaktad av berörda leverantörer. Enligt Trond Hansen omfattar stoppet alla kostnader som inte är absolut verksamhetskritiska, såsom butikspersonal och belysning.
Greppet är relaterat till att den nya huvudägaren, den brittiska sportjätten Frasers Group, går igenom företaget i en så kallad "due diligence"-process. Då måste de få en överblick över allting, säger han till E24.
Processen bekräftas av XXL:s kommunikationsdirektör Jan Christian Thommesen, som meddelar att granskningen fortfarande pågår. Denna typ av genomgång är vanlig vid företagsförvärv, men sker i detta fall efter att Frasers Group successivt köpt upp sig i XXL och nyligen tagit plats i styrelsen.
Samtidigt väcker åtgärden starka reaktioner från juridiskt håll. Willy Dalheim, delägare och advokat på Kyrre advokatbyrå med expertis inom konkursrätt, tolkar situationen som ett tecken på akut likviditetsbrist.
När man inte betalar vad man är skyldig finns det bara en anledning: Man har inga pengar, kassan är tom. Det luktar insolvens, säger han i en kommentar till E24 och menar att ett betalningsstopp oundvikligen ökar risken för att fordringsägare till slut ansöker om konkurs.
Vid utgången av mars uppgick XXL:s leverantörsskulder till 1,05 miljarder norska kronor, enligt senast tillgängliga siffror. För många av dessa leverantörer beskrivs situationen som potentiellt kritisk.
Från XXL:s sida är man fåordig men bekräftar de finansiella utmaningarna. I en kommentar upprepar Jan Christian Thommesen:
XXL:s likviditetssituation är fortsatt utmanande. Parallellt med arbetet med den övergripande finansieringslösningen implementerar vi flera åtgärder för att hantera likviditeten. Vi för en dialog med vår största aktieägare om eventuellt likviditets- och operativt stöd. Dessa diskussioner är nära kopplade till en pågående dialog med våra banker.