Zalando gör som H&M – investerar i uppstickaren som återvinner fiber

"Vi vill skapa en mer hållbar modeindustri".

Som Ehandel rapporterat har H&M-gruppen investerat i finska hållbarhetsnischade företaget Infinited Fiber Company. Det finska företaget tar fram bomullsliknande material, baserat på återvunna textilier, kartongmaterial samt jordbruksavfall. Och i februari i år släppte H&M-gruppens varumärke Weekday en jeanskollektion i samarbete med Infinited Fiber Company.

I somras tog det finska bolaget in motsvarande cirka 300 miljoner kronor – i en finansieringsrunda som H&M deltog i. Andra investerare är bland andra Adidas, Invest FWD, A/S och Security Oy.

Annons

LÄS ÄVEN: H&M ökar investeringen i textil av kartong- och jordbruksavfall

Nu investerar även Zalando i textilteknik-företaget. Men någon investeringssumma kommuniceras inte. Investeringen ska användas för att bygga en flaggskeppsanläggning i Finland, enligt ett pressmeddelande.

Stark tro

Zalando ska också förse finska uppstickaren med råvaror till textilproduktionen. Dessa textilier ska i sin tur användas till Zalandos egenproducerade kollektioner, framgår det.

Vi är glada över att välkomna Zalando som en ny strategisk investerare i vår aktieägarkrets och ser deras engagemang som ytterligare en indikation på modeindustrins starka tro på vår innovation. Zalandos stora varumärkesportfölj och initiativtagande för cirkulärt mode ger en bra grund för att fördjupa vårt samarbete och säkra råvaror till vår flaggskeppsanläggning, kommenterar Petri Alava, medgrundare och vd för Infinited Fiber Company.

Förlängd livslängd

Zalando uppger att bolagets mål är att förlänga livslängden för minst 50 miljoner modeartiklar på plattformen. Det uppges vara ett viktigt steg mot att skapa en helt cirkulär verksamhet.

Vi vill vara en del av lösningen för en mer hållbar modeindustri. Med investeringen i Infinited Fiber Company inleder vi ett samarbete med en innovatör inom cirkulär teknik för att öka andelen textilier som återvinns till nya textilier, som idag bara ligger på en procent, säger David Schneider, vd för Zalando.

Annons