Zalandos superkvartal – slog 22 miljarder: ”Starkaste någonsin”

"Utvecklas i allt snabbare takt".

Nu har Zalandos siffror för årets första kvartal fastställts. Under perioden ökade bolagets omsättning med nära 47 procent och landade på 2,2 miljarder euro, vilket motsvarar cirka 22,4 miljarder kronor.

GMV, Gross Merchandise Volume som Zalando benämner det totala värdet av alla varor som säljs på plattformen, ökade med 56 procent och uppgick till 3,1 miljarder euro, runt 31,6 miljarder kronor.

Annons

LÄS ÄVEN: Zalando signar 123 köpcentrum: ”Stärker vår plattform”

Rörelseresultatet (Ebit) summerades till 93 miljoner euro, alltså till cirka 948 miljoner kronor.

Zalando uppger att man har lyckats konvertera nära 42 miljoner nya aktiva kunder, och att det totalt genomfördes 56 miljoner beställningar under de tre månaderna. Det är en orderökning om 51 procent.

Man har även märkt att Zalando-kunderna shoppar oftare nu för tiden. I snitt har kunderna shoppat 4,9 gånger under kvartalet, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med samma period året innan.

Under det första kvartalet 2021 levererade Zalando den starkaste tillväxten någonsin sedan börsintroduktionen 2014, säger David Schröder, vd på Zalando, i ett pressmeddelande.

Vi ser att vår plattformsverksamhet utvecklas i allt snabbare takt, vilket skapar fördelar för både kunder och partners och det låter oss ta snabba steg framåt i vår resa mot att bli utgångspunkten för mode.

Annons