Paketkaoset: E-handlarna måste ge bättre prognoser

Fraktbolaget pekar ut e-handlarna.

I mitten av november gick PostNord ut och berättade om sina förberedelser inför den stora julhandeln på nätet. Företaget hade anställt flera tusen extra medarbetare och anslutit fler ombud. I dag står det dock klart att detta inte var tillräckligt.

LÄS ÄVEN: PostNord i akutläge: Vädjar till alla att hämta sina paket

Annons
Annons

I samband med förberedelserna förklarade fraktbolaget att de även ökat kraven på e-handlarna inför julhandeln.

- Dessutom ökar PostNord kraven på att e-handelsföretagen lämnar bra prognoser och lämnar in volymer enligt överenskomna tider, skrev företaget den 16 november 2017.

Det intressanta nu är att PostNord, i alla fall delvis, skyller paketkaoset på e-handlarna och deras prognoser, som enligt fraktbolaget ska ha visat på volymökningar på 20-25 procent. PostNord har utifrån dessa planerat för Black Friday och det har alltså lett till att det nu är överbelastat i alla delar av logistikorganisationen.

- Eftersom volymerna kraftigt överstiger alla de prognoser som både e-handelsföretagen och PostNord gjorde för veckan har inte alla försändelser kunna levererats så snabbt som i normala fall, skriver företaget idag, den 30 november 2017.

Med tanke på att ni även har e-barometern, enkätundersökningar och statistik från era egna paketflöden, kan ni väl inte bara lita blint på e-handlarnas prognoser?

- Självklart tar vi också in alla våra tidigare erfarenheter, undersökningar etcetera. Men utifrån dessa fanns det inget som talade för 50 procents tillväxt. Varken i e-barometern eller några andra undersökningar visar på det. De visade snarare på runt 25 procent, vilket är mer än vad de samlade prognoserna vi fått in från e-handelsföretagen när det gäller paketvolymsökning, säger Per Ljungberg, kommunikationschef på PostNord, till Ehandel.se.

Till PostNords försvar så har de inte haft speciellt mycket siffror att gå på eftersom Black Friday-fenomenet är ganska nytt i Sverige, vilket vi skrivit om tidigare.

LÄS ÄVEN: Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Annons
Annons

2015 angav PostNord 2,3 miljarder kronor i omsättning för shoppinghelgen och året efter 3,6 miljarder, med en volymökning på 34 procent. I år blev det 5,3 miljarder kronor och en volymökning på 51 procent.

Redan 2015 rapporterade vi dock att PostNord hade problem med Black Friday och e-handlarnas prognoser:

- Verkligheten har vida överstigit alla de prognoser vi hämtat in från våra kunder vilket gör att det varit en mycket intensiv natt på våra terminaler, sade Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord den 1 december 2015.

Man tycker kanske att PostNord borde ha tagit i extra ordentligt med tanke på tidigare erfarenhet. Det är dock inte lätt att lägga en prognos för Black Friday, vilket även vi på Ehandel.se fick erfara i förra veckan.

Ombudsmodellen, som PostNord har förespråkat flitigt under de senaste åren, är även något som visar sin svaghet i tider som dessa. PostNord har testat komplement som paketskåp men konstaterat att kunderna är nöjda med ombud.

LÄS ÄVEN: Paketautomater stängda - svenskarna inte sålda på idén

Frågan är dock hur nöjda svenskarna är just nu, när de får ett SMS varje dag om att hämta sitt paket och sedan kanske får stå och vänta i en halvtimme, eller mer, för att få ut sitt paket. Den fysiska handeln blir då genast ganska attraktiv igen, vilket vi inte gissar är PostNords tanke med ombuden.

LÄS ÄVEN: PostNord inte det enda fraktbolaget med paketkaos

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!