Glue avancerar: ”Nu börjar det hända saker på riktigt”

De svenska fraktbolagen är på, Amazon har insett fördelarna och de svenska konsumenterna har sänkt garden. Nu flyttar det digitala låset fram positionerna.

Efter att fler och fler tjänster, som städning och hundpassning, hade krävt möjlighet för en utomstående att komma in i människors hem, stod saken klar för Carl Johan Grandinson och Diego Oliva. För tre år sedan grundade duon det smarta låset Glue - som med tiden har kommit att bli något av en favorit hos fraktbolagen, men också hos en hel del e-handlare och konsumenter.

- Det var en stor friktion för e-handeln. Vi hörde oss för och fann att en vanlig anledning till att kunder valde att hoppa av köpet när de kom till checkouten var att det inte fanns något bra leveransalternativ, berättar Carl Johan Grandinson för Ehandel.se.

Annons

Grandinson och Oliva, som båda hade bakgrund från internationellt arbete inom Internet, marknadsföring och e-handel, kom så småningom i kontakt med ett företag som utvecklade en digital nyckel anpassad för hemtjänstpersonal som skulle göra besök hos patienter. Det ena ledde till det andra, och för ett och ett halvt år sedan inleddes tillverkningen av de nya Glue-låsen. De skulle komma att revolutionera e-handelsleveranserna, även om det hittills skett i ganska blygsam skala.

- Det är många bitar som ska på plats. Det handlar förstås om tekniken i sig, men också om att ändra ett konsumentbeteende, att utbilda chaufförer och flera andra saker.

Kylskåpspilot först i världen

Som Ehandel.se tidigare berättat, har Glue inlett samarbeten med både Bring och PostNord (vars Sverigechef i en paneldebatt nyligen lyfte fram “innanför dörren”-leverans som något han tror starkt på). Numera är företagets plattform ihopkopplad med fraktleverantörernas, och därför finns det enligt Carl Johan Grandinson inget som hindrar e-handlarna från att hoppa på tåget.

- Nu börjar det hända saker på riktigt. Men när vi började var det med ett antal piloter, till exempel samarbetet med Ica och PostNord som gav kunderna leverans direkt till kylskåpet. Det var fantastiskt att vi faktiskt var först i världen med att genomföra detta, säger han.

För några veckor sedan fick Glues första pilot en efterföljare i ingen mindre än e-handelsjätten Amazon, som nu också ska erbjuda innanför dörren-leveranser till ett antal områden i USA. På Glue hoppas man att Amazons satsning ska öka intresset för tekniken även i Sverige.

- Det är skönt att inte längre vara ensamma med att driva det här kundbeteendet. I början var det ganska ensamt, och det fanns en del skepsis mot att släppa in en okänd människa i sitt hem, säger Carl Johan Grandinson, och fortsätter:

- Men tjänster som Airbnb har hjälpt till att driva på utvecklingen. Kan man låta någon sova i ens säng kan man låta dem ställa in ett paket.

LÄS ÄVEN: Amazon om sin nya leverans: "Detta är inte ett experiment"

Annons

Försäkring och videokvitto

För att få kunderna att känna sig trygga med att ge främlingar tillgång till sina bostäder, har Glue dock lanserat ett antal tjänster. Sedan en tid tillbaka får den som beställt en Glue-leverans ett videokvitto så fort chauffören har lämnat bostaden och dörren har gått i lås bakom henne eller honom. I videon - som filmas av chauffören - går det att se hur leveransen gick till, och kunderna får alltså ett bevis på att det ingen har gjort något otillåtet i deras hem.

- Men vi har märkt att folk tittar på de första 5-6 leveranserna, och sen är det inte så kul längre.

Glue har också lagt till en försäkring som ersätter lösöre i hemmet ifall något mot förmodan skulle gå snett under leveransen.

Är det det som är den stora utmaningen, att få kunderna att känna sig trygga?

- Jag skulle säga att det är en av de mindre utmaningarna, men det är det folk frågar om spontant. Den känslan försvinner dock ganska snabbt, och övervägs istället av bekvämligheten i all tid man sparar på att slippa gå till ett ombud.

"Kan installera själv på 10 minuter"

Carl Johan Grandinson vill inte delge några siffror över hur många e-handlare eller konsumenter som har tagit till sig Glue, men berättar att företagets samarbete med Bring sedan två veckor tillbaka har lämnat pilotstadiet för att lanseras fullt ut.

Det innebär att alla e-handlare som har Bring som logistikpartner nu kan erbjuda hemleverans med Glue. De kunder som inte har ett Glue-lås, vilket kostar omkring 2 500 kronor, får automatiskt ett erbjudande om att skaffa ett när de väljer fraktalternativet i e-handlarens checkout.

- Steget att lägga upp Glue in Home är väldigt kort. Man behöver inte byta ut hela låset, utan det monteras på det befintliga. Man kan installera det själv på tio minuter, och det påverkar inte dörren eller låset. Det syns inte heller från utsidan, och man kan ta det med sig om man flyttar, förklarar Carl Johan Grandinson.

"Alla kommer att ha digitala lås"

I dag finns Glue i Sverige och i Storbritannien, och företagets personal på 17 personer är uppdelad mellan kontoren i Stockholm och London. Men på sikt ser företaget framför sig fortsatt expansion till betydligt fler länder. Tekniken bakom Glue, skalar bra, som Carl Johan Grandinson uttrycker det.

- Inom en inte alltför lång framtid kommer alla att ha digitala lås. Vi tror att det kommer att bli vanligt förekommande att få varor hemlevererade.

Carl Johan Grandinson jämför med att bo på hotell, där man kan gå ut över dagen och komma hem till ett städat rum. På samma sätt borde man i hemmet kunna mötas av upphängd kemtvätt, blommor på bordet, maten i kylskåpet, och - inte minst - det e-handlade paketet innanför dörren.

- Om man räknar ihop all tid man hade sparat på att inte behöva uträtta alla de här ärendena själv så går det helt i linje med effektiviseringen som sker på alla plan i samhället, avslutar han.

Annons