Nya siffror: Kvinnor bäst på att shoppa i mobilen

Männen håller fast vid desktopen medan kvinnorna tar till sig ny teknologi, enligt en ny brittisk undersökning.

Även om det kanske inte är någon nyhet att allt fler e-handlar i mobilen har rapporterna om handeln i mobiltelefonen duggat tätt de senaste dagarna. Först kunde Nosto visa att konsumenterna i Norden ligger allra längst fram när det gäller att handla mode i mobilen, och dagen efter presenterade Mastercard en undersökning som sade att hela 72 procent av svenskarna kan tänka sig att betala med sin mobiltelefon på nätet, vilket är den högsta siffran i Europa.

Nu kommer ännu en rapport på området. Enligt en undersökning från betalleverantören Worldpay har nämligen kvinnor visat sig vara snabbare än män på att ta till sig e-handel på mobila enheter. Åtminstone när det gäller Storbritannien, rapporterar Internet Retailing.

Annons
Annons

Mobilen trots allt minst populär 

Rapporten anger att 78 procent av de brittiska männen helst använder desktop, medan 70 procent av kvinnorna gav samma svar. Samtidigt angav 11 procent av kvinnorna att de handlade i mobilen jämfört med 8 procent av männen. Shopping i surfplatta tilltalade 19 procent av kvinnorna och 13 procent av männen.

- Trots stereotypen om att män är snabbare än kvinnor på att ta till sig ny teknologi visar våra resultat att det är kvinnorna som hittills har varit drivande bakom succén för e-handelsboomen i mobilen, kommenterar Maria Prados, direktör för Global Retail på Worldpay.

Skillnaderna i köpbeteende antas bero bland annat på att många modehandlare varit snabba på att anamma försäljning i mobilen och att kvinnor ska vara snabbare än män på att snappa upp trender i sociala medier.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!