PostNord backar 100 miljoner och omsättningen minskar

Hård konkurrens och fallande brevvolymer får logistikjätten att se rött.

Resultatet för årets andra kvartal eller den senaste tidens klagomål på posthanteringen är nog knappast något som fått mungiporna att peka uppåt på PostNord. Inte blev det mycket roligare när logistikjätten summerade det tredje kvartalet.

PostNords omsättning sjönk nämligen med 4 procent, från 9,2 miljarder kronor för motsvarande period i fjol till 8,9 miljarder i år. Samtidigt redovisar företaget en rörelseförlust på 101 miljoner kronor, vilket kan jämföras med vinsten på 33 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Annons

– Resultatet präglas av fortsatta utmaningar främst i form av kraftigt fallande brevvolymer men också av hård konkurrens på logistikmarknaden. Åtgärder vidtas för att ytterligare reducera kostnaderna samt skapa nya intäkter med ett attraktivt nordiskt helhetserbjudande, skriver PostNords VD och koncernchef, Håkan Ericsson, i en kommentar.

Inte längre som ett brev på posten

Precis som tidigare är det de sjunkande brevvolymerna som försämrar resultatet. I Sverige föll volymerna med 6 procent under kvartalet och i Danmark med hela 17 procent. PostNord räknar att det är något som kommer att fortsätta, vilket innebär att nya besparingar är att vänta.

Ehandel.se har i flera artiklar skrivit om den kritik som PostNord fått utså på senare tid och det är något som Håkan Ericsson belyser i rapporten.

– Kvalitetsstörningarna har lett till att en intensiv uppmärksamhet riktats mot vår service och kvalitet i sociala och traditionella medier de senaste månaderna, skriver Håkan Ericsson som även konstaterar att det gamla talesättet "säkert som ett brev på posten" fått sig en törn.

En ljusglimt i rapporten är dock att den fortsatt kraftiga tillväxten inom e-handeln fortsätter. Volymerna för B2C-paketen ökade med cirka 20 procent under kvartalet.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!