Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Mejeriprodukter, kött och ett stort utbud av frukt och grönt plus en rad kryddor och andra tillbehör från jordens alla hörn. Tillsammans med specerier, bröd, godis och egentligen allt annat som kan behövas i köket och andra delar av hemmet. Ja, under de senaste decennierna har vi vant oss vid att livsmedelsbutikerna erbjuder i stort sett allt vi kan tänkas efterfråga, oavsett varifrån produkterna kommer eller ifall de är i säsong i Sverige.

Att veckohandla livsmedel har blivit en form av tradition och många av oss har förmodligen en viss butik eller stormarknad där vi gör de flesta av våra inköp.

Annons
Annons

Men på senare år har något hänt. Om dagligvaruhandeln traditionellt sett har satsat på så breda sortiment som möjligt för att tilltala alla möjliga kundgrupper, så är det nya att istället ta ställning och välja en nisch. Och på många sätt är det de nya mataktörerna från e-handeln som visar vägen.

Lanserade specifik veganbutik 

Både Mat.se och Mathem.se märkte tidigt att deras koncept tilltalade kunder som ville handla ekologiska varor. För att möta kundernas efterfrågan var till exempel Mat.se tidigt ute med att endast sälja ekologiska bananer och att särskilt lyfta fram ekologiska alternativ i sin nätbutik.

LÄS ÄVEN: Mat.se ökar ekoförsäljningen och kundens miljömedvetenhet

Sedan dess har Mat.se följt upp sin ekologiska satsning genom att lansera fler nischade koncept. Tidigare i år hade till exempel företagets veganbutik premiär.

LÄS ÄVEN: E-handlare lanserar veganbutik: "Efterfrågan ökar hela tiden"

"Sitter i väggarna"

Men att anpassa sig till efterfrågan är förstås en sak, och att ta ställning för eller mot olika produkter är en annan. En som har jobbat en del med det sistnämnda är e-handelsföretaget Årstiderna som förra året helt slutade sälja nöt- och fläskkött.

LÄS ÄVEN: E-handlare bantar bort alla matkassar som innehåller kött

En annan e-handelsaktör som gått på samma linje är Middagsfrid, som redan 2015 bestämde sig för att helt sluta sälja charkprodukter av hänsyn till kundernas hälsa. Nyligen sade Middagsfrid av miljöskäl även tack och hej till alla varor som fraktats till Sverige med flyg.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: E-handlare slutar sälja varor som transporterats med flyg

Inga konstigheter, tycker Middagsfrids affärsområdeschef Mikael Sahlsten.

- Det sitter i väggarna hos oss med till exempel bra mat och hållbarhet egentligen ända sedan Middagsfrid grundades 2007, säger han till Ehandel.se.

"Man vill ju ligga i framkant"

För snart två år sedan köptes Middagsfrid av Axfood, som enligt Mikael Sahlsten har samma värderingar som det bolag han arbetar för.

- Så de ser ju gärna att vi ligger i framkant vad gäller sådana här initiativ, säger han, och fortsätter:

- Jag tror att man måste våga välja och vi jobbar för det vi tror på. Vi vill absolut inte välja bort kunder men vi tror att man i längden tjänar på att ta ställning. Vi har många trogna kunder som är oerhört medvetna om vad de äter och det är mycket för dem vi gör detta.

Hade det till och med kunnat slå negativt om ni inte hade tagit ställning på det här sättet?

- Ja, kanske. Men där vill ju vi ligga i framkant och våga ta ett beslut själva istället för att tvingas göra det i ett senare skede. Och där har vi ju mycket hjälp och stöttning av Axfood, som som sagt har samma värderingar som oss.

Har ni hunnit få någon respons från era kunder angående flygstoppet?

- De trogna kunderna ser oerhört positivt på att man vågar ta ett sådant beslut. Sen har det varit en del frågor angående vilka livsmedel det handlar om, senast i dag var det en person som ville ha en lista på vilka livsmedel som omfattas. Någon ville veta ifall det här beslutet gäller oavsett säsong, och svaret på den frågan är ja, säger Mikael Sahlsten.

Tog bort engångsgrillar och rödlistad fisk

Vi på Ehandel.se undrade ifall trenderna med nischade sortiment och ställningstaganden från företag även har spridit sig till landets livsmedelsjättar. Vi tog kontakt med Coop, Hemköp, Ica och Coop och fick svar av samtliga.

- Inom Ica är det ytterst handlarna som beslutar om vilket sortiment som vi ska erbjuda, och det finns flera exempel på handlare som tagit ställning och exempelvis valt bort utländskt kött, berättar Ola Fernvall, chef för extern kommunikation på Ica.

- Ica centralt kan också ta ställning mot vissa produkter och har tagit bort exempelvis rödlistade fiskarter och engångsgrillar i aluminium från vårt centrala sortiment. Vi förhåller oss i de fallen till Icas hållbarhetspolicy, fortsätter han.

Hur ser ni på Ica på den här utvecklingen?

- Det kan säkert finnas utrymme för nischaktörer som riktar in sig på en smalare kundgrupp. Vårt förhållningssätt är att vi vill ha ett brett sortiment och samtidigt informera kunderna om vad som är hållbara och hälsosamma val, och inspirera dem att välja mer av de produkterna.

Väljer bort burhöns och fyrverkerier

Hemköp, som precis som Middagsfrid och Mat.se ingår i Axfood-koncernen, har valt att inte utesluta varor i sin nätbutik. Tanken är att alla ska kunna hitta det de söker.

- Vi utesluter inte varor specifikt för nätbutiken men gör det enkelt för kunden att hitta det de söker. Till exempel kan våra kunder filtrera på ekologiska varor och mat med svenskt ursprung. Ställningstaganden som gäller för hela Hemköp är att vi endast säljer ekologiska bananer, ingen rödlistad fisk, endast ägg från frigående höns och inga fyrverkerier, skriver Elin Jarl, presskontakt på Hemköp.

Mats Sjödahl, som är inköpsdirektör på City Gross, har märkt att svenska konsumenter blir allt mer miljömedvetna och att de nischade verksamheterna kommer som ett svar på det.

- Vi ser positivt på den ökade medvetenheten och eftersträvar att i så stor utsträckning som möjligt erbjuda våra kunder det de vill ha. Samtidigt är det viktigt för oss att ha ett brett sortiment för att tillgodose så många kunders önskemål som möjligt, kommenterar han.

Tar ni ställning för eller mot vissa varor?

- Ja, vi ställer tydliga krav på våra leverantörer och har tagit ställning gällande en rad omdiskuterade produktgrupper. Till exempel säljer vi sedan 2008 bara fisk och skaldjur från hållbara bestånd. Anledningen är att City Gross vill bidra till friskare hav och att våra kunder med gott samvete ska kunna fortsätta äta fisk. 

Ser du några risker med att exempelvis sluta sälja kött eller att bara ha varor som producerats i Sverige?

- Som stormarknad skulle ett mindre utbud innebära att vi inte kan tillgodose alla våra kunders behov. Den svenska produktionen täcker inte hela konsumtionsbehovet och behöver till viss del kompletteras med importerade varor, exempelvis vitlök där Kina står för cirka 80 procent av världens produktion. För att se en förändring behöver såväl konsumenter som dagligvaruhandeln och producenter bidra.

Kunderna är "veganer såväl som köttätare" 

I Coops e-handel är den övergripande strategin att alla kunder ska kunna handla varor efter just sina personliga preferenser. Butiken och upplevelsen ska alltså vara så personaliserad som möjligt. Claes Hessel, affärsutvecklingschef för Coop Online, berättar att Coops e-handel följer företagets allmänna riktlinjer, men att man samtidigt vill tilltala en bred konsumentgrupp.

- Coop är ett stort företag som har kunder som är såväl veganer som köttätare och som brinner för miljö eller jagar låga priser. Vi kan påverka kunder att välja annat och tänka till men att plocka bort vissa delar gör att vi stänger ute vissa av våra kunder. Samtidigt så är vi inte rädda för att ta bort varor som på ett eller annat sätt inte följer de miljö och hälsomässiga riktlinjer som Coop satt upp, kommenterar han.

Så vad är vinsten respektive risken med att man som företag väljer bort vissa produkter? Det kan förstås vara svårt att ge någon exakt siffra på.

"Ska vara tydligt vad man står för"

Mikael Sahlsten kan inte på rak arm delge exakt hur stor andel av Middagsfrids sortiment som omfattas av flygförbudet, men medger att vissa av företagets middagsrätter kommer att behöva justeras något. I de fall en vara försvinner får Middagsfrid helt enkelt lansera ett substitut.

- Men jag hoppas och tror att konsumenterna inte kommer att tycka att det är sämre.

Tror du att det är vanligare bland nyare aktörer att ta ställning i de här frågorna?

- Jag tror att vi som är matkasseaktörer har blivit ganska nischade och riktat in oss mot olika målgrupper. Omedvetet blir det ju då så att man väljer bort en del men jag tycker att det ska vara tydligt vad man står för.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!