Woody bygger för framtiden med e-handel för proffsen

Byggjätten tar klivet ut på nätet med ny e-handel, men endast för landets företagare.

Bygghandeln är en av de hetaste branscherna på nätet just nu och inom fem år väntas online stå för 12 procent av den totala bygghandeln i Sverige. Trots det finns det fortfarande byggvarujättar som står utan en e-handelslösning. En av dessa är Woody Bygghandel, men nu rustar man för framtiden.

Som slutkonsument får man dock vänta, i dagsläget rör det sig endast om en satsning på e-handel inom B2B som komplement till de fysiska anläggningarna.

Annons
Annons

– Detta är en mycket viktig satsning för oss som kedja och det känns helt rätt, säger Mikael Tykesson, marknadschef på Woody Bygghandel.

Ägs av lokala entreprenörer

Woody Bygghandel är en frivilligkedja med fler än 100 anläggningar och omsätter närmare 7 miljarder kronor. Kedjan ägs av lokala entreprenörer som samarbetar inom områden som inköp, marknad, IT, miljö och utbildning.

Något som tidigare visat sig göra det svårt att få till en fungerande modell för e-handel men Ninetech, som ska ta fram den nya e-handelslösningen, har haft liknande uppdrag tidigare.

– Vi har unika erfarenheter från e-handelsprojekt tillsammans med liknande fackhandelskedjor och förstår därför Woodys organisation, krav och behov bättre än någon annan. Tillsammans inleder vi nu en satsning i säljstöd och e-handel som kommer underlätta byggproffsets vardag, säger Gustav Enocksson, kundansvarig Ninetech.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!