Adlibris lovar leverera inom utlovad tid: ”Genomfört förändringar”

"Har bättre planering".  

Både förra året och i år har Adlibris haft problem med att leverera beställningar på utlovad tid under högtidsperioder.

För tre år sedan lovade e-handelsföretaget leveranser den 23 december för varor som beställts så sent som den 22 december. Men förra året fick Adlibris, strax före julafton, medge att alla julklappar inte skulle hinna levereras i tid trots att företaget hade förlängt leveranstiden inför julhandeln.

Annons

"Trots våra ansträngningar"

Halvvägs in i december hade Adlibris, i fjol, inte hunnit leverera alla paket från Black Friday och då insåg bolaget att även beställningar som lagts i december skulle dröja längre än beräknat med att lämna företagets lager. Missen ledde till att två procent av beställningarna inte levererades ut i tid före jul.

LÄS ÄVEN: Adlibris: 2 procent av julpaketen kom inte fram i tid

Det var dock inte bara Adlibris som "kom efter i sin logistik" under julhandeln förra året, det gällde även Bamba.se och Kökets Favoriter som också ingår i Adlibrisgruppen.

Försäljningen har ökat så pass mycket de senaste veckorna att vi på Kökets Favoriter kommit efter i vår logistik, skrev företaget i ett mejl i fjol.

I år var antalet beställningar väldigt många fler än vi förutspått. Vi har tagit in ytterligare personal, men trots våra ansträngningar har vi nu tvingats konstatera att vi har beställningar från ett antal av våra kunder som vi inte kommer hinna leverera före jul.

LÄS ÄVEN: Adlibris ger kunderna sorgligt besked – hinner ej leverera

"Bättre på det som e-handel handlar om"

Samma sak hände i år under midsommarveckan. Bokhandlaren fick ett driftstopp som orsakade att hela Adlibris logistiksystem låg nere i ett dygn. Det resulterade i att 12 procent fick sina böcker senare än lovat och de två procenten som hade mest otur fick vänta ännu längre.

Cirka tolv procent av våra kunder har fått sina böcker en till två dagar senare än vad vi lovat, och cirka två procent har behövt vänta längre än så, kommenterade Adlibris nordiska försäljningschef Sakari Luovio då.

Annons

Vi försöker att bli bättre på de saker som e-handel handlar om; leverans, bra priser och smidighet. Vi är bra prissatta och det är enkelt att handla hos oss, men vi behöver bli bättre på leveranserna.

LÄS ÄVEN: Midsommarveckan tog ner Adlibris logistiksystem i ett dygn

"Dragit lärdomar"

Att Adlibris skulle "bli bättre på leveranserna", som försäljningschefen uttryckte det, var det nog många kunder som hoppades på inför årets julhandel. Och det verkar e-handlaren också har fullföljt.

Den senaste tiden har vi levererat enligt utlovad tid till våra kunder, säger Elias Vieglins, PR-ansvarig på Adlibris, till Ehandel.

Adlibris ska ha dragit lärdomar från de tillfällen då företaget haft stora logistikproblem och sedan dess "genomfört flera förändringar".

Under året har vi genomfört flera förändringar där vårt fokus har varit att se till att kunderna ska få en riktigt bra upplevelse, från köp till leverans, berättar Elias Vieglins och fortsätter:

Vi har bättre planering kring vår leverans, är mer proaktiva i vår kommunikation till kund och fokuserar hela tiden på kundens upplevelse. De åtgärder kan vi nu se positiva effekter av i form av leveranser inom utlovad tid.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!